W obecnym czasie wiele się mówi o zdrowiu, aktywności fizycznej i odpowiednim odżywianiu. Ale nadal są osoby, które nie wiedzą, co robić, aby być zdrowym. Tak naprawdę możesz nawet nie chcieć uprawiać sportu, ale chcesz mieć ładną sylwetkę. I co wtedy? Na szczęście są różne rozwiązania, które można wprowadzić do swojego życia, aby poprawić kondycję lub sylwetkę. Nie musisz trenować do przebiegnięcia maratonu, aby Twoje wysiłki zostały docenione. Kiedy zadbasz o siebie trochę bardziej, od razu poczujesz się lepiej.

W tym artykule przeczytasz:

  • Lepiej ćwiczyć czy przejść na dietę? Obalamy mity
  • Piramida odżywiania – jakie ma dla nas znaczenie?
  • Czy każdy musi uprawiać sport?
  • Co zrobić, gdy chcesz uprawiać sport, ale szybko tracisz zapał?

Lepiej ćwiczyć czy przejść na dietę? Obalamy mity

Wbrew pozorom wiele osób zastanawia się nad tym co wybrać, ponieważ uważa, że jedna opcja jest lepsza od drugiej. A gdyby tak je połączyć? Wtedy znajdziesz najlepsze rozwiązanie. Kiedy ćwiczysz spalasz kalorie i to w zasadzie jest Twoim celem. Ale żeby nie spalać białka zawartego w mięśniach, a jedynie tłuszcz, który tworzy „oponki”, musisz jeść … zwiększoną ilość białka. A więc czy chcesz, czy nie i tak musisz wprowadzić modyfikacje w swojej podstawowej diecie.

Oczywiście może być tak, że nie chcesz chodzić na siłownię i nie planujesz zapisywać się na fitness. A co za tym idzie, nie masz zamiaru spalać dużej ilości kalorii na raz. Chcesz tylko od czasu do czasu pokręcić hula-hoop, poćwiczyć jogę, czy przejść się na spacer. Wtedy oczywiście nie musisz aż tak kontrolować swojej diety. Ale zastanów się, co jest przyczyną, że w ogóle chcesz zacząć się ruszać i schudnąć? Tak, Twoja zła dieta.

U sporej ilości osób to zła dieta prowadzi do problemów z nadwagą, a nawet otyłością. Oczywiście są też sytuacje, gdy tyjemy z powodu choroby lub leków. Jednak jedzenie fast foodów, gotowej żywności do ogrzania w kuchence mikrofalowej, słone przekąski, przetworzone słodycze – to prawdziwa przyczyna problemów ze zdrowiem i nadwagą, która dotyka zdrowe osoby.

Dlatego odpowiedź na pytanie: dieta czy ćwiczenia? - jest jedna: Dieta i ćwiczenia są równie ważne. Bez odpowiedniej diety nasz organizm nie otrzyma potrzebnych mu składników. A bez aktywności fizycznej, nie poprawimy kondycji, sylwetki czy po prostu nie pozbędziemy się nadwagi. Jednak warto pamiętać, że nie musimy od razu zostać sportowcem czy dietetykiem. Zmiany można wprowadzać powoli i w swoim tempie. Nie chcesz wyrzekać się ulubionego fast fooda co niedzielę? Nie ma problemu, ale pamiętaj, by jeść zdrowiej przez resztę tygodnia. Tak samo nie musisz zapisywać się na treningi 3 razy w tygodniu, możesz pójść na spacer wieczorem. Dopasuje swoje cele do swoich możliwości, a na pewno zobaczysz efekty.

Piramida odżywiania – jakie ma dla nas znaczenie?

Eksperci nie bez powodu opracowali piramidę odżywiania. Ma być ona dla nas wskazówką, co warto jeść, aby zachować dobre zdrowie. Jednak od roku 2020 obowiązuje najnowszy jej model nazwany „Talerzem zdrowia”. Czym różni się od poprzednich? Można powiedzieć, że ma całkowicie inną podstawę.

Popularne modele piramidy odżywiania zaczynają się od warzyw i owoców. Jednak na podstawie aktualnych badań, eksperci uznali, że w najnowszym modelu, co innego powinno stanowić fundamenty budujące nasze zdrowie. Jest to aktywność fizyczna. A zatem już to pokazuje, że rozważania co jest bardziej potrzebne odpowiednia dieta czy sport, są niepotrzebne. Jeśli chcemy kierować się piramidą zdrowego odżywiania, musimy uznać, że skoro oba elementy się w niej pojawiają, to oba są istotne. Warto jednak zauważyć, że aktywność fizyczna opisana w nowej piramidzie dotyczy wszelkiego ruchu wykonywanego regularnie. Może to być codzienny spacer z psem, wejście po schodach zamiast wjazd windą czy też sport. Nie ma lepszej lub gorszej aktywności. Ważne jest, aby była ona regularna i nie szkodziła zdrowiu.

Nad aktywnością fizyczną zaczyna się część dietetyczna. Tutaj zostały zachowane takie same wzorce. Zatem podstawą diety są warzywa, ale w mniejszej części owoce. Po prostu te drugie zawierają dużo cukrów prostych, które w nadmiarze nie są zdrowe. Trzeba jeść warzywa i owoce, ale warto traktować owoc jako dodatek, a nie podstawowy posiłek. Kolejno mamy różne produkty zbożowe. Ich celem jest dostarczenie węglowodanów i zaspokojenie głodu. Nad nimi wyróżnia się nabiał w postaci produktów mlecznych lub w wypadku osób na diecie bez produktów odzwierzęcych, ich zamienniki. Kolejnym stopniem jest mięso lub jego zamienniki, które są źródłem dużej ilości białka, ponieważ ten składnik pozyskujemy w największej ilości zjadając mięso. Dopiero na samym czubku znajdziemy tłuszcz. W tym ten odzwierzęcy, jak i roślinny.

A co ze słodyczami, fast foodami, słonymi przekąskami? Tych w najnowszym wariancie piramidy żywieniowej nie ma. Dlaczego? Niestety lekarze alarmują, że jemy ich zdecydowanie za dużo, a to ma wpływ nie tylko na tycie, ale też na za wysoki cholesterol, miażdżycę, cukrzycę i inne choroby nazwane chorobami cywilizacyjnymi. Między innym, dlatego eksperci usunęli te elementy z piramidy, aby społeczeństwo widziało, co należy wyeliminować całkowicie z diety. Czy też musisz tak zrobić? Jeżeli stosujesz się do innych zasad, oczywiście, że możesz sobie pozwolić czasami na coś mniej zdrowego. Problemem byłoby, gdybyś stosował odwróconą piramidę i niezdrowe rzeczy, które z niej usunięto byłyby Twoim fundamentem.

Czy każdy musi uprawiać sport?

Skoro podstawą nowej piramidy żywieniowej jest aktywność fizyczna, możesz zacząć zastanawiać się, czy musisz uprawiać sport? Aktywność fizyczna to bardzo szerokie pojęcie. Korzystając z definicji słownikowej, można powiedzieć, że aktywność fizyczna to ruch ciała, w którego trakcie ruch sprawia, że zużycie energii przekracza poziom ilości energii spoczynkowej. A zatem mówiąc wprost: spalamy więcej kalorii niż podczas leżenia na kanapie. Dlatego zgodnie z definicją aktywność fizyczna to każdy ruch, który prowadzi do spalania kalorii.

Sport z kolei rozumiemy jako wszystkie formy aktywności fizycznej, które wpływają na poprawienie kondycji, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. A zatem można powiedzieć, że po prostu aktywność fizyczna to każdy ruch, który wykonujemy, a sport to już ruch, który ma na celu poprawę naszej kondycji.

Eksperci jednak twierdzą, że ruszać się trzeba. Dobrze jest być sprawnym fizycznie na tyle, ile to możliwe. A zatem dobrze jest uprawiać sport. Jednak nie musi to być od razu sport wyczynowy. Można biegać, chodzić z kijami, pływać czy jeździć na rowerze. I to też poprawi naszą kondycję, a do tego pozwoli nam spalić nagromadzone kalorie, a nawet wyszczuplić sylwetkę, jeśli będziemy to robić regularnie.

Co zrobić, gdy chcesz uprawiać sport, ale szybko tracisz zapał?

Idealnie widać to po postanowieniach noworocznych. Co trzecia osoba postanawia zgubić kilka kilogramów, zapisać się na siłownię, albo nawet ćwiczyć w domu z jednym z popularnych trenerów fitness. I jak to wychodzi? Większość osób rezygnuje jeszcze w styczniu. Tylko niewielu ludzi faktycznie trzyma się swojego planu i pracuje nad sylwetką.

Sporo osób odpowiada, że problemem jest zapał. Niestety wypracowanie smukłej sylwetki, pozbycie się 5 kg czy poprawienie kondycji, aby wejść po schodach na 10. piętro, nie trwa 5 minut. Potrzebne są tygodnie, a nawet miesiące regularnego podejmowania aktywności fizycznej. Brak efektów może być deprymujący, ale czasem są one po prostu niezauważalne dla oka.

Jednym ze sposobów mierzenia efektów jest robienie sobie zdjęć. Stawanie raz w tygodniu przed lustrem w tej samej pozie i robienie zdjęcia pokaże nam efekty, które nam umykają. Wysmuklenie ramion, a może pokazujące się wcięcie w talii, będzie w ten sposób naprawdę dobrze widoczne.

Są też osoby, które po prostu nie lubią robić tego samego i nawet gdy widzą efekty, ich to nie zachęca. Wtedy dobrym sposobem jest próbowanie różnych sportów i zmiana treningów. Jednego tygodnia można ćwiczyć fitness, a innego przesiąść się na rower. Najbardziej istotne jest nie to, co ćwiczymy, ale czy robimy to regularnie.