Gryka to roślina, z której pozyskujemy niezwykle pożywne i łatwo dostępne ziarno, którym ludzie zajadają się na całym świecie. Kasza gryczany ma wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych. Istnieją doniesienia dotyczące tego, że pomaga uregulować poziom cukru we krwi, a nawet ciśnienie, dzięki czemu może przyczynić się do poprawy funkcjonowania serca. Dzięki temu, że jest ona tak sycąca, z całą pewnością pozytywnie przyczynia się do utraty wagi w trakcie odchudzania. Kasza gryczana jest pożywieniem, które każdy z nas powinien włączyć do swojej diety niezależnie od preferencji. Bardzo łatwo przemycić ją do codziennego pokarmu z uwagi na to, jak łatwa w przetworzeniu jest kasza gryczana. Kasza gryczana dostarcza nam białka, błonnika i mnóstwo energii z węglowodanów. W poniższym wpisie omówimy wszelkie benefity związane ze spożywaniem tego produktu.

 

  • Czym jest kasza gryczana i jaki ma profil odżywczy?
  • W jaki sposób może przyczynić się do poprawy zdrowia?
  • Czy jedzenie zbyt dużej ilości gryki ma wady?

 

Czym jest kasza gryczana i jaki ma profil odżywczy?

Kasza gryczana to jedno z niezwykle łatwych do wyhodowania zbóż, które rośnie niemal na całym świecie. Chociaż gryka ma takie same właściwości jak zboża, w odróżnieniu od nich nie rośnie w trawach. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kasza gryczana jest obecna w ogromnej ilości produktów codziennego użytku. Znajdziemy ją w mące, w produktach śniadaniowych, a także w makaronach. Niektóre gospodarstwa rolne korzystają nawet z kaszy gryczanej, aby karmić nią zwierzęta. W kaszy gryczanej znajdziemy też mnóstwo prozdrowotnych minerałów. Między innymi fosfor, magnez, wapń i żelazo. Gryka jest też źródłem witamin K i B-6.

 

W jaki sposób może przyczynić się do poprawy zdrowia?

Jako pełnowartościowe ziarno kasza gryczana może przyczynić się do poprawy naszego zdrowia. Zgodnie z zaleceniami dietetycznymi wiemy, że przynajmniej połowa spożywanych przez nas ziaren powinna być pełnoziarnista. Żywność pełnoziarnista to przede wszystkim istotny dla trawienia błonnik. Gryka ma również dużo niacyny, która może poprawić pracę serca. Niektóre badania sugerują, że spożywanie pełnoziarnistej żywności może przyczyniać się do obniżenia szansy na chorobę serca. Niektóre z badań przeprowadzonych na zwierzętach wskazują również na to, że gryka pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi. Mimo wszystko kasza gryczana jako pokarm wywiera pozytywny wpływ nie tylko na aspekty związane ze zdrowiem naszych narządów. Gryka może przyczyniać się do regulowania trawienia. Błonnik pomaga pokarmom przemieszczać się przez układ trawienny, dzięki czemu może to mieć pozytywny wpływ na nasze samopoczucie. Z całą pewnością możemy powiedzieć, że gryka stanowi świetne źródło prozdrowotnego pokarmu, gdy przyjrzymy się jej bogatemu profilowi odżywczemu.

Wiele osób niezwykle często zadaje sobie pytanie dotyczące tego, czy kasza gryczana przyczynia się do utraty wagi. Możemy uznać, że spożywanie gryki zwiększa prawdopodobieństwo na kontrolę wagi. Dzięki temu, jak bardzo sytym pokarmem jest kasza gryczana, jej spożywanie może zwiększyć szansę na to, że odechce się nam sięgać po większe ilości niezdrowych pokarmów. Pamiętajmy o tym, że wszystkie pokarmy, które przyczyniają się do zwiększenia uczucia sytości, w pewien sposób prowadzą do zmniejszenia całkowitej liczby kalorii, które spożyjemy w ciągu dnia. Kasza gryczana jest również niezwykle bogata w białko jak na pokarm roślinny. Duża ilość białka w diecie to absolutna podstawa, jeżeli zależy nam na tym, aby schudnąć.

Czy jedzenie zbyt dużej ilości gryki ma wady?

Kasza gryczana jest jednym z najbezpieczniejszych pokarmów, jeżeli chodzi o jej spożycie. Gryka nie powoduje żadnych skutków ubocznych, jak i alergii u większości ludzi. Liczba przypadków wskazujących na niepożądane działanie po jej spożyciu jest niezwykle mała. Jeżeli jednak osoba jest uczulona na ziarno kaszy gryczanej, spożycie tego pokarmu może wywołać obrzęk lub zaczerwienienia na ciele. Mimo wszystko zdarza się to bardzo rzadko. Jeżeli chodzi o dostępność kaszy gryczanej, jest ona bardzo łatwa do znalezienia. Znajdziemy ją w sklepach spożywczych, w sklepach ze zdrową żywnością, a także na wielu portalach zakupowych online.