Duże piłki rehabilitacyjne to doskonały sposób na wykonywanie prostych ćwiczeń w zaciszu domowym. Produkowane ze specjalnego antypoślizgowego tworzywa piłki gimnastyczne nadmuchiwane są powietrzem. Mogą być wykorzystywane w ćwiczeniach rozciągających, pilates czy fitness. To także element rehabilitacji w niektórych urazach i schorzeniach. Aby rozpocząć ćwiczenia z piłką w domu, warto przygotować się do nich w odpowiedni sposób. Zanim kupisz piłkę i zaczniesz ćwiczyć, sprawdź:

  • Jak dobrać piłkę rehabilitacyjną do wzrostu?
  • Czy istnieją przeciwwskazania do ćwiczeń z piłką?
  • Piłka rehabilitacyjna - jak pompować, czyścić i pielęgnować?
  • Najlepsza piłka rehabilitacyjna do ćwiczeń dynamicznych
  • Ćwiczenia z piłką rehabilitacyjną na brzuch, nogi i kręgosłup
  • Sportowa piłka rehabilitacyjna do siedzenia - czy to dobry pomysł?

Jak dobrać piłkę rehabilitacyjną do wzrostu?

Rozmiar piłki rehabilitacyjnej powinien odpowiadać wzrostowi użytkownika. Przez rozmiar rozumiana jest średnica napompowanej piłki. Średnica piłek do ćwiczeń jest zwykle w zakresie od 45 cm do nawet 85 cm. Zasadniczo przyjmuje się zasadę, iż wysokość piłki nie może być mniejsza od długości mierzonej od pięty do początku uda. Osoby o wzroście do 150 cm, w tym dzieci do zwykłych ćwiczeń najczęściej wybierają piłkę 45 cm. Do wzrostu 165 cm powinna sprawdzać się piłka 55 cm, do 175 - 65, dla wyższych osób zaś 75 i 85 cm. Największe piłki sprawdzają się także świetnie w rehabilitacji dzieci. Jeżeli osoba, która będzie ćwiczyć, jest stosunkowo ciężka, warto przy wyborze sprawdzić również maksymalne obciążenie piłki.

Czy istnieją przeciwwskazania do ćwiczeń z piłką?

Choć piłka rehabilitacyjna wykorzystywana jest przez profesjonalistów w procesie przywracania sprawności, mogą istnieć przeciwwskazania do korzystania z niej w domu. Są to najczęściej ciężkie schorzenia kręgosłupa, problemy z równowagą czy nieuregulowane nadciśnienie tętnicze. Jeżeli masz jakieś schorzenia bądź wątpliwości przed rozpoczęciem ćwiczeń, warto skonsultować ich rozpoczęcie z lekarzem albo fizjoterapeutą. Kobiety w ciąży, karmiące piersią lub też osoby w trakcie terapii nowotworowej powinny przed przystąpieniem do ćwiczeń uzyskać zgodę lekarza prowadzącego.

Piłka rehabilitacyjna - jak pompować, czyścić i pielęgnować?

Pierwsze napełnienie piłki powietrzem najczęściej wystarcza na długi okres użytkowania, zależny głównie od intensywności wykonywanych ćwiczeń. Do niektórych piłek dołączana jest pompka, jednak w tej roli sprawdzi się również pompka do piłek sportowych lub materaców, opon rowerowych z odpowiednim adapterem, albo też kompresor elektryczny z nakładką. Piłkę pompuje się do uzyskania pożądanej twardości, zwykle zależnej od własnych preferencji oraz zaleceń producenta. Czyszczenie piłek rehabilitacyjnych jest stosunkowo proste, wystarczy wilgotna gąbka lub ściereczka, najlepiej z mikrofibry. W razie występowania bardziej uciążliwych zabrudzeń można użyć rozcieńczonego płynu do mycia naczyń lub mydła w płynie. Z reguły piłki rehabilitacyjne nie wymagają żadnej dodatkowej pielęgnacji. Jak spuścić powietrze z piłki rehabilitacyjnej? Wystarczy wypchnąć korek lub wyciągnąć go delikatnie za pomocą na przykład kombinerek.

Najlepsza piłka rehabilitacyjna do ćwiczeń dynamicznych

Na piłce rehabilitacyjnej z powodzeniem można wykonywać dynamiczne ćwiczenia, na przykład elementy fitness. Piłka powinna być antypoślizgowa, może mieć koliste elementy ABS lub specjalne wypustki do masażu. W podskokach, przysiadach czy ćwiczeniach typu pompki może sprawdzić się piłka gimnastyczna z uchwytem. Intensywne ćwiczenia aerobowe mogą też polegać na skłonach z piłką w rękach lub unoszeniu jej ponad głowę. Także tak zwane brzuszki, wymachy nogami w różnych pozycjach na piłce czy przetaczanie się po niej można wykonywać w rytm ulubionej muzyki.

Ćwiczenia z piłką rehabilitacyjną na brzuch, nogi i kręgosłup

Z użyciem piłki rehabilitacyjnej doskonale ćwiczy się wiele partii mięśni, które trudno jest uaktywnić w inny sposób. Ćwiczenia mięśni brzucha są doskonałym przykładem. Można je wykonywać, leżąc na plecach przed piłką i opierając o nią nogi lub trzymając piłkę pomiędzy kostkami, podudziami lub kolanami. Kolejne pozycje do ćwiczeń mięśni brzucha są na piłce - na brzuchu, plecach, jak i boku. Podobnie ćwiczenia na mięśnie nóg czy rozciągające mięśnie pleców mogą mieć wiele postaci z użyciem piłki. Ważne, by przy ich wykonywaniu zwracać uwagę na zachowanie odpowiedniej postawy i nieprzeciążanie się. W razie wątpliwości warto skonsultować sposób wykonywania i zakres ćwiczeń z fizjoterapeutą lub trenerem personalnym.

Sportowa piłka rehabilitacyjna do siedzenia - czy to dobry pomysł?

Siedzenie na piłce rehabilitacyjnej o odpowiednio dobranej wielkości wymusza balansowanie, by zachować pozycję. To sprawia, że partie mięśni nóg, brzucha oraz pleców stale pracują, utrzymując równowagę. Jest to tak zwane siedzenie dynamiczne. Piłka rehabilitacyjna jest zatem dobrym rozwiązaniem do siedzenia, ale nie przez cały czas, zwłaszcza na początku, gdyż po prostu może powodować szybsze zmęczenie. Bardzo ważne jest również wyćwiczenie właściwej prostej postawy na piłce, by się nie garbić i nie przechylać w którymś z kierunków.

Potencjał wykorzystania piłek rehabilitacyjnych w domowym treningu jest bardzo duży. Sprawdzą się także w ruchowych zabawach z dziećmi. Warto jednak przed zakupem piłki i rozpoczęciem ćwiczeń poznać podstawowe informacje o jej użytkowaniu. Dzięki temu można uniknąć błędów i w prawidłowy sposób wykorzystać wszystkie możliwości tego akcesorium treningowego.