Gumy do ćwiczeń to prawdziwy hit tego roku. Korzystają z nich zarówno sportowcy, jak i osoby, które ćwiczą fitness w domu. Dlaczego stały się popularne? Choćby dlatego, że nie jest to drogi i zajmujący dużo miejsca sprzęt. Jego obsługa jest również prosta. Wystarczy założyć gumę na nogi, czy rozciągać ją w rękach, aby już wykonać jakiś rodzaj ćwiczenia. Ponadto nie ma jednego rodzaju gumy, a więc każda osoba może zacząć z nimi ćwiczyć. Wbrew pozorom nie tylko wprawni sportowcy odniosą z ich użytkowania pożytek.

W tym artykule przeczytasz o:

  • Czym są gumy do ćwiczeń?
  • Rodzaje gum treningowych
  • Zastosowanie gum oporowych
  • Jak trening z gumami wpływa na mięśnie?
  • Korzyści i efekty regularnych treningów

Czym są gumy do ćwiczeń?

Na wielu zdjęciach zachęcających do treningów, można zobaczyć osoby, używające gum w kształcie pętli, które mają różne kolory i rozmiary. Najczęściej są one wykonane z lateksu, choć na rynku można znaleźć też opaski bez tego składnika, odpowiednie dla alergików. Taką gumę podczas ćwiczeń się rozciąga, aby osiągnąć odpowiedni stopień oporu.

Warto wiedzieć, że mimo iż gumy różnią się kolorem, to nie możemy wybrać do ćwiczeń tej, która podoba nam się najbardziej. Każdy kolor oznacza inny opór. A zatem warto trzymać się opisu producenta i zacząć do gumy, z którą będzie nam się na początku pracować najlepiej.

Takie opaski są wykorzystywane przy każdym rodzaju aktywności fizycznej. Nie tylko przez osoby uprawiające sport profesjonalnie, ale też przez amatorów. Używają ich zarówno osoby ćwiczące pilates, jak i wykonujące treningi siłowe. Ponadto wielu rehabilitantów prowadzi zajęcia z ich użyciem, aby przywrócić swoim pacjentom sprawność.

Rodzaje gum treningowych

Choć jeden z kolorów może kusić bardziej, albo też inna szerokość gumy wydaje nam się odpowiednia, to warto zwrócić uwagę na opis producenta. W zależności od produktu każda guma może mieć przypisany inny kolor do szerokości i oporu. Istnieje jednak klasyfikacja, dzięki której można rozeznać się w szerokości i wartości oporu, niezależnie od przypisanego koloru.

Przykładowo gumy o szerokości 22 mm, dają opór odpowiadający 10-15 kg. Najszersze opaski o szerokości 83 mm, zapewniają opór o wadze 45-55 kg. Dlatego jest to tak ważne, aby zacząć ćwiczenia od prawidłowego wyboru. Co ciekawe węższe gumy są też zwykle dłuższe, a więc jeśli chcemy zwiększyć ich opór, można je zawinąć na dwa razy. Przy pierwszych ćwiczeniach warto jednak wykorzystywać opaski w sposób, jaki zaleca ich producent lub trener, pod okiem którego ćwiczymy.

Zastosowanie gum oporowych

Jest to przedmiot, którego można używać na wiele sposobów, w zależności od tego, jaki efekt chcemy uzyskać. Dzięki nim możemy zmniejszyć trudność niektórych ćwiczeń. Choćby podciągania się na drążku. Wystarczy zaczepić gumę o drążek i naciągnąć ją spodem stopy, aby podciągając się, poczuć, że idzie nam lżej. Z drugiej zaś strony można też zwiększać trudność ćwiczeń. Tutaj dobrym przykładem są przysiady czy pompki. Wykonywane z gumą oporową ćwiczenia są trudniejsze i bardziej męczące, ale też mogą przynieść lepszy efekt.

Osoby, które mają problem z postawą, dzięki treningom z gumą, mogą wzmocnić mięśnie głębokie, które dbają o naszą postawę. A zatem efektem ubocznym treningów może być wyprostowana sylwetka. Gumy treningowe są szeroko używane w rehabilitacji. Choćby wad postawy, ponieważ jak wspomnieliśmy wyżej, ćwiczą mięśnie, które odpowiadają, za naszą postawę. Jednak fizjoterapeuci używają ich także do pracy z osobami, które mają urazy kończyn, stawów, czy muszą wzmocnić mięśnie z powodu przebytego urazy, a nawet choroby, która wpływa na ich siłę.

Jak trening z gumami wpływa na mięśnie?

Istotne jest, aby treningi wykonywać powoli i mądrze. Trening z gumami oporowymi wpływa bezpośrednio na pracę mięśni. Między innymi dlatego to narzędzie polecane jest osobom, które chcą zbudować siłę i masę mięśniową, czy to dla własnej satysfakcji, czy też w ramach rehabilitacji ruchowej. Dzięki stawianiu oporu podczas ćwiczeń trzeba użyć większej siły mięśni, do rozciągnięcia gumy. Podczas ruchu z gumą mięśnie są napięte przez cały czas jego trwania.

Zaletą ćwiczeń z gumami jest możliwość lepszej kontroli ruchu oraz wyczucia mięśni. Ponadto opaski zapewniają opór stawiany we wszystkich kierunkach, a to oznacza, że można dokładnie rozwijać siłę mięśni. Przykładowo w treningu z wolnymi ciężarami opór stawiany jest pionowo. Dlatego też gumy są wykorzystywane jako osoby trening lub jako wsparcie podczas treningu siłowego. Dzięki nim treningi są wzbogacone, a mięśnie kształtują się w każdym wymiarze.

Korzyści i efekty regularnych treningów

Eksperci wymieniają wiele zalet, korzystania z gum oporowych podczas treningów. Choćby samo urozmaicenie ćwiczeń, może być korzystne. Robiąc ciągle te same ćwiczenia, które mają wzmacniać mięśnie, łatwo może się to nam znudzić. A z gumami można pracować, wykonując te same ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem maszyn i wolnych ciężarów.

Pod kątem ćwiczeń rehabilitacyjnych fizjoterapeuci zachwalają możliwość zwiększenia kontroli nad samym ruchem oraz napięcia mięśniowego, które mu towarzyszy. Przez to mogą pracować nad przywróceniem sprawności ruchowej każdego pacjenta. Ćwiczenia są wtedy bardzo dokładne i precyzyjne, a efekty mogą być lepsze niż te uzyskane przy klasycznych metodach ćwiczeń bez gum.

Nie można też zapomnieć o czynniku ekonomicznym. Zakup zestawu gum jest o wiele mniejszym wydatkiem niż kupno ciężarków czy maszyny do ćwiczeń. Może być to nawet wydatek niższy, niż koszt miesięcznego karnetu na siłownię. Dlatego sporo osób jest chętnych zainwestować w tę nowinkę.

Same efekty, które można uzyskać, są też ogromną zaletą. Podczas ćwiczeń z opaskami, można nie tylko pracować nad budowaniem masy mięśniowej, ale po prostu rzeźbić sylwetkę. A co za tym idzie zredukować ilość tkanki tłuszczowej w ciele. Warto pamiętać, że takie ćwiczenia wzmacniają wszystkie grupy mięśniowe, a nawet mogą poprawić elastyczność i mobilność stawów.