Redukcja masy ciała, czyli po prostu odchudzanie to często długotrwały i skomplikowany proces. Walka z nadwagą, czy nawet otyłością nie może być jedynie stosowaniem diety-cud, a później powrotem do nawyków, które doprowadziły do zbyt dużej wagi. Odchudzanie powinno polegać na zmianie nawyków, zwykle nie tylko żywieniowych, ale również tych dotyczących aktywności fizycznej, sposobów spędzania czasu. Dietę warto, przynajmniej na początku skonsultować ze specjalistą, dietetykiem lub przynajmniej lekarzem pierwszego kontaktu, by uniknąć popełniania groźnych dla zdrowia błędów. W jaki sposób wspierać proces odchudzania w domu? Na co warto zwrócić uwagę, by wytrwać w postanowieniu?

  • Dobry plan odchudzania to podstawa
  • Zdrowa i rozsądna dieta - jak się do niej przygotować?
  • Aktywność fizyczna w domu i ogrodzie
  • Zadbaj o siebie - domowe zabiegi SPA na całe ciało
  • Domowe odchudzanie nie musi być trudne - podsumowanie

Dobry plan odchudzania to podstawa

Potrzebę zrzucenia nadprogramowych kilogramów wiele osób odczuwa bez wchodzenia na wagę. Jednak aby stwierdzić, czy i jaką ma się nadwagę, warto wykonać pomiar masy ciała, najlepiej uzupełniony o analizę jego składu możliwą do wykonania nawet we własnej łazience czy sypialni. Takie funkcjonalności udostępnia łazienkowa waga analityczna smart, która może również wyliczyć współczynnik BMI i wspierać w procesie odchudzania przez zapisywanie wyników ważenia. Kiedy już wiadomo, z jakim “przeciwnikiem” ma się do czynienia, czyli ile kilogramów brakuje do najlepszej wagi, ważne będzie ustalenie, jak ją osiągnąć. Zdrowsze posiłki, więcej ruchu, uregulowanie trybu dnia - to zwykle podstawy. Często jednak kluczowe okazuje się zlokalizowanie przyczyny nadwagi - nie zawsze może wynikać jedynie ze złej diety czy braku aktywności fizycznej. Warto wykonać podstawowe badania, by jednocześnie zweryfikować, czy nie ma przeciwwskazań do odchudzania.

Zdrowa i rozsądna dieta - jak się do niej przygotować?

Sprawdzenie stanu zdrowia to jeden z elementów przygotowania do diety. Ale ważne jest również przyjrzenie się swojemu aktualnemu sposobowi odżywiania. Wielu dietetyków zaleca na przykład prowadzenie dziennika odżywiania przez kilka dni. Oczywiście musi być to rzetelne, by dało się zlokalizować problem. Nawet jeżeli nie planuje się korzystać z porad dietetycznych, warto zapisać dokładnie co i w jakich ilościach - najlepiej zmierzonych wagą, a także w jakich porach dnia jemy i pijemy. W ramach weryfikacji, gdzie być może jest problem, można sięgnąć po tabele kaloryczne czy kalkulatory dostępne online i przeliczyć kaloryczność każdego z napojów i posiłków. Być może na przykład głównym problemem są niezdrowe i wysokokaloryczne częste przekąski, które z powodzeniem może zastąpić zdrowa żywność taka jak migdały, suszone morele czy pestki dyni w niewielkich ilościach.

Przy planowaniu diety trzeba zastanowić się także, jakie pokarmy lubimy najbardziej, a które mają znaleźć się na liście potraw niepożądanych. Odżywianie powinno być dostosowane do stylu życia. Na przykład stosowanie mocno restrykcyjnej diety przy fizycznej pracy albo intensywnym treningu może prowadzić do wycieńczenia organizmu. Jeżeli zatem w zamiarze korzystamy z gotowej diety, trzeba wziąć poprawkę na swój stan zdrowia, sposób funkcjonowania na co dzień, ulubione składniki i tym podobne.

Aktywność fizyczna w domu i ogrodzie

Niemal w każdym procesie odchudzania aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę. Nie każdy musi stać się od razu zapalonym sportowcem, jednak nie da się zaprzeczyć, że ruch to element zdrowego trybu życia. Jest też potrzebny do właściwego metabolizmu, pozwala spalić bieżące nadwyżki energii przyjmowanej z pokarmem, a w przypadku deficytu - nagromadzone w ciele zapasy. Do redukcji masy ciała warto podchodzić z rozsądkiem, ma wtedy większe szanse powodzenia. Regularne domowe ćwiczenia rozciągające na macie do ćwiczeń albo świetnie sprawdzającej się w wielu treningach piłce rehabilitacyjnej są dobrym przykładem, że aby ruszać się nie trzeba nawet wychodzić z domu.

Ruch na świeżym powietrzu zwykle wpływa pozytywnie również na samopoczucie, jednak wcale nie trzeba oddalać się zbytnio od domu. Masz ogród? To również świetne miejsce do ćwiczeń, nawet przy niskich temperaturach. Warto kupić drobne, zwykle dosyć tanie drobne akcesoria fitness - gumy, taśmy, skakankę czy stepper, które świetnie urozmaicą trening. Pozwolą także w miarę rozwoju kondycji dopasować stopień trudności aktywności do możliwości i umiejętności. Lubisz skakać? Ciekawy pomysł na intensywny trening to trampolina, która wcale nie musi służyć jedynie jako miejsce zabaw dla dzieci. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy dana aktywność będzie dla Ciebie odpowiednia, albo też któreś z ćwiczeń sprawia Ci ból, możesz skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Zadbaj o siebie - domowe zabiegi SPA na całe ciało

Odchudzanie to często wiele wyrzeczeń, ćwiczenie silnej woli, dążenie do celu mimo zmęczenia czy chwilowego braku chęci. Dlatego też, zanim zdrowe nawyki staną się naturalne, trzeba znaleźć sposób na swoiste nagradzanie się za podjęte trudy, zintensyfikować odpoczynek i regenerację. Domowe zabiegi typu SPA są również potrzebne z innego względu. Utrata kilogramów  wiąże się często z wyzwaniem dla skóry. Z pewnością trzeba pobudzać jej ukrwienie, odpowiednio odżywiać z zewnątrz. Odżywcza kąpiel, masaż czy automasaż z wykorzystaniem odpowiednich akcesoriów, balsamu czy olejków to doskonały sposób na relaks i regenerację.

W ramach relaksujących działań po pełnym wysiłku dniu można spróbować również skorzystać z maty do akupresury lub maty masującej. Takie akcesoria uciskając delikatnie ciało powodują odprężenie, a stosowane regularnie mogą przyczynić się do polepszenia samopoczucia. SPA nie musi jednak jedynie bezpośrednio oddziaływać na ciało. Aromaterapia to świetny sposób na odprężenie, który można zastosować obok innych działań czy po prostu podczas odpoczynku, czytania książki, kąpieli.

Domowe odchudzanie nie musi być trudne - podsumowanie

Zdrowe podejście do redukcji masy ciała poparte odpowiednią wiedzą może pomóc w skutecznym odchudzaniu w domowym zaciszu. Obok wielu elementów wymienionych już wcześniej ważne jest także wsparcie bliskich, nawet jeżeli nie są tuż obok. Wzajemne motywowanie się do działania jest także świetną opcją, dlatego warto porozmawiać z osobami z otoczenia, czy nie planują także zrzucić kilku zbędnych kilogramów czy zacząć aktywnie ćwiczyć. Nie należy też zrażać się małymi potknięciami, które mogą zdarzyć się każdemu i nie powinny być powodem przerwania diety i ćwiczeń. Dobry plan, dieta, ruch i rozsądne konsekwentne działania to sprawdzona droga do sukcesu.