Rowery treningowe są ekwipunkiem, który nadaje się doskonale do zwiększenia kondycji oraz udoskonalenia mięśni nóg. Jeżeli zależy nam na utracie wagi, jest to kolejny z elementów, które możemy zapewnić sobie za pośrednictwem regularnych treningów na rowerku spinningowym. Jednakże niewiele osób sięgających po rowerki spinningowe w celu utraty tkanki tłuszczowej zdaje sobie sprawę z tego, że ten rodzaj treningu oferuje o wiele więcej wspaniałych korzyści dla naszego ciała i przyczynia się do poprawy zdrowia. Systematyczne pedałowanie na rowerku stacjonarnym pomoże utrzymać w ryzach poziom cholesterolu, ale także zmniejszy szansę na wystąpienie chorób. Jakby tego było mało, aktywność fizyczna poprawi nasz nastrój, dzięki wydzielaniu endorfin i pomoże nam walczyć ze stresem, tym samym zmniejszając ryzyko depresji.

 

  • Korzyści zdrowotne
  • Zwiększenie kondycji i siły mięśniowej
  • Optymalny trening w domu poprawi nie tylko zdrowie fizyczne, ale także mentalne

 

Korzyści zdrowotne

Serce jest najważniejszym mięśniem w ludzkim organizmie. Powinniśmy dokładać wszelkich starań co do tego, aby je jak najczęściej trenować i wzmacniać za pośrednictwem zdrowej diety. To właśnie serce odpowiada za utrzymanie wielu istotnych w naszym życiu funkcji i determinuje to, czy uda nam się pozostać w dobrej formie. Regularny trening poprawia kondycję naszego serca, która przyczynia się do zmniejszenia tętna podczas spoczynku oraz w trakcie bardziej wyczerpujących treningów. Odpowiednio wytrenowane serce bije rzadziej i o wiele efektywniej. Pozwala to obniżyć stres. Lepiej dotlenione serce to także mniejsze ciśnienie i o wiele płynniejsza cyrkulacja krwi w żyłach. Dzięki temu, że serce w zdrowym organizmie wyrzuca więcej krwi podczas skurczenia i rozkurczania się, może ono wykonywać więcej pracy za pomocą mniejszej ilości ruchów. Jeżeli oddajemy się systematycznym treningom, poprawiamy wydolność naszego serca. Przyczynia się to do usprawnienia krążenia, oddychania i zwiększą naszą wydolność. W efekcie większa ilość wysiłku nie wywoła u nas zadyszki po kilku minutach.

Niezwykle korzystny wpływ sportu na serce pomaga nam ochronić się przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Jednak jak możemy to rozumieć, pomijając fachową nomenklaturę? Regularne uprawianie aktywności fizycznej zmniejszy ryzyko udaru, zawału oraz niedokrwienia. Pamiętajmy jednak o tym, że korzyści zdrowotne nie pojawią się prędzej, niż po kilka tygodniach lub miesiącach regularnego ćwiczenia. Treningi nie muszą być niezwykle wyczerpujące, jednakże istotne jest to, aby zachować systematyczność. Sprzęt do kardio dostępny w domu pozwoli nam jednak rozwiązać wszelkie problemy związane z warunkami pogodowymi lub ewentualnymi dojazdami na siłownię. Jeżeli chodzi o sam plan treningowy, nie musimy zmuszać się do zbyt wielu treningów już na samym początku. Wystarczy zacząć od dwóch do trzech trzydziestominutowych sesji ćwiczeń w tygodniu. Już po kilku tygodniach powinniśmy odnotować znaczną poprawę kondycji i wytrzymałości fizycznej. Jeżeli zaś chodzi o same możliwości, rower stacjonarny nadaje się wręcz idealnie do tego rodzaju aktywności.

Co jednak z innymi aspektami zdrowotnymi? Czy ćwiczenia na rowerze stacjonarnym pomogą nam poprawić stan płuc i rozszerzyć kondycję oddechową? Z wielu badań wiemy, że regularna jazda na rowerze nie przyczynia się do zwiększenia pojemności płuc. Oznacza to, że treningi nie zwiększą ilości powietrza, którą możemy wdychać. Istnieją jednak inne ćwiczenia, które mogą poprawić wydolność oddechową. Należą do nich nurkowanie, jak i regularne pływanie. Jednakże rower stacjonarny może poprawić naszą wydolność w pośredni sposób. Regularna aktywność fizyczna poprawia wydajność, z jaką pracują nasze mięśnie. Dzięki temu zaczynają zużywać mniej tlenu. Dzięki lepszemu dotlenieniu mięśni będą one w stanie sprostać coraz dłuższym aktywnościom fizycznym.

 

Zwiększenie kondycji i siły mięśniowej

Rower stacjonarny jest niezwykle użytecznym ekwipunkiem treningowym nie tylko dla osób, które pragną zażyć nieco ruchu. Trenowanie na rowerze pozwoli nam wzmocnić uda, łydki, a nawet pośladki. Niewiele osób zwraca uwagę na to, że podczas jazdy na rowerze, mięśnie pracują niezwykle intensywnie. W przypadku rowerka stacjonarnego możemy regulować opór w zależności od rodzaju treningu, którym jesteśmy zainteresowani. Jazda na niskim poziomie oporu sprawdzi się podczas rozwijania wytrzymałości lub po prostu w ramach rozgrzewki. Jednakże maksymalny opór, zmieni jazdę na rowerku stacjonarny w pełnoprawny trening mięśni. Na rowerze stacjonarnym rozwiniemy nie tylko bezpośrednio mięśnie nóg. Pracują również nasze ścięgna podkolanowe, a nawet mięśnie brzucha i pleców, gdy musimy stawiać opór z każdym obrotem na rowerze stacjonarnym.

Korzystanie z roweru treningowego pomoże nam przede wszystkim spalić dużą ilość kalorii. Musimy mieć jednak na uwadze, że im wyższa intensywność treningu, tym więcej kalorii spalimy w tym samym czasie. W tym przypadku wysiłek jest solidnie nagradzany, ponieważ godzina powolnej jazdy na rowerku stacjonarnym pozwoli nam spalić około 300 kalorii. Jeśli jednak będziemy ćwiczyli, utrzymując pełną prędkość, spalimy ponad 700 kalorii, co jest imponującą liczbą, zważywszy na jedną godzinę aktywności fizycznej. Musimy pamiętać o tym, że im wyższa intensywność treningu, tym trudniej będzie nam utrzymać tempo. Na początku powinniśmy dać sobie czas na to, aby nasze ciało zaadaptowało się do ćwiczeń.

Optymalny trening w domu poprawi nie tylko zdrowie fizyczne, ale także mentalne

Warto również wspomnieć o korzyściach treningu kardio, które wpływają bezpośrednio na naszą psychikę. Dynamiczna sesja ćwiczeń na rowerku stacjonarnym pozwoli nam poczuć się o wiele lepiej, dzięki wydzielonym w mózgu endorfinom. Kiedy poddajemy się wyczerpującym ćwiczeniom, nasz organizm wytwarza hormony. W szczególności serotoninę i endorfinę. Hormony te są odpowiedzialne za nasze dobre samopoczucie. Są zwane potocznie hormonami szczęścia i mają realny wpływ na nasz codzienny nastrój. Nie bez przyczyny sport redukuje stres i pozwala wielu ludziom poczuć się szczęśliwymi. Kupując rower stacjonarny, możesz zapewnić sobie solidny zastrzyk endorfin za każdym razem, gdy tylko znajdziesz wolne 30 minut w ciągu dnia.