Wraz z rozpoczęciem nowego okresu w życiu, do czego można zaliczyć również nowy rok kalendarzowy, bardzo często dokonujemy pewnych podsumowań oraz postanowień. O ile zrobienie listy rzeczy, które chcielibyśmy osiągnąć w nowym roku, planów wartych zrealizowania czy aspektów życia do zmiany nie jest trudne, tak ze skutecznością realizacji bywa różnie. Kiedy postanawiamy zmienić styl życia na zdrowszy - sposób odżywiania, podejście do aktywności fizycznej czy dbanie o właściwą dawkę snu oraz relaksu, bardzo często już na początku przyzwyczajenia biorą górę. W jaki sposób nie dać się rutynie i zawalczyć o lepsze, zdrowsze życie? Sprawdź nasze porady, by Twoje działania zawiodły Cię do obranego celu. Przeczytaj więcej:

  • Mierz siły na zamiary
  • Metoda małych kroczków czy radykalnych zmian?
  • Nie zaczynaj diety ciągle “od jutra”
  • Aktywność fizyczna dla każdego
  • Razem raźniej! Noworoczne postanowienia warto realizować z bliskimi
  • Twój nowy sposób na życie - podsumowanie

Mierz siły na zamiary

Wiele osób błąd niemalże skazujący na niepowodzenie popełnia już na samym początku określania noworocznych postanowień. Planują zbyt wiele rzeczy, albo też ich plany na tyle odbiegają od rzeczywistości, że są bardzo trudne do zrealizowania. Chcesz w nowym roku regularnie chodzić na siłownię, ale nigdy tam Cię nie było albo miejsce jest na tyle odległe, że nie starczy czasu? A może planujesz restrykcyjną dietę odchudzającą, niemniej nie znasz się kompletnie na komponowaniu zdrowych posiłków dostosowanych do Twoich faktycznych potrzeb? Przykłady można mnożyć. Co zatem zrobić? Przede wszystkim każde z postanowień dobrze przemyśleć, określić jego realia w Twoim życiu. Być może potrzebny będzie bardziej szczegółowy plan czy weryfikacja założeń, by pierwsze kroki były w Twoim zasięgu. Zawsze musisz wziąć pod uwagę codzienny czas na standardowe obowiązki, odpoczynek i po prostu sen. Pierwszy entuzjazm odczuwany przy zmianach na lepsze może szybko minąć, a nawarstwiające się zmęczenie nie ułatwia działania.

Metoda małych kroczków czy radykalnych zmian?

To, czy do realizacji zaplanowanych działań i wdrażania zmian podejdziesz stopniowo, czy też w sposób gwałtowny i zdecydowany zależy od Ciebie. Nie ma jedynie słusznej drogi, która zawsze się sprawdza. Jednym lepiej wychodzi częściowe przyzwyczajanie się do nowych założeń, w określonej kolejności, na przykład przechodzenie na dietę pewnymi etapami. Inne osoby wolą od razu w pełni trzymać się nowej przyjętej ścieżki, mimo iż początki bywają wyjątkowo trudne. Sprawa komplikuje się nieco w przypadku aktywności fizycznej. Jeżeli jednym z postanowień jest określona ilość intensywnego ruchu, warto zaplanować dojście do nowego poziomu. Nagłe przejście z trybu “kanapowego” do codziennych intensywnych treningów może być nawet szkodliwe dla zdrowia. Podobnie nieumiejętnie wykonywane ćwiczenia, brak rozgrzewki czy niedobrana do nowego poziomu aktywności dieta, zamiast polepszyć jakość życia, mogą gwałtownie go pogorszyć. Przetrenowanie, kontuzje, notoryczne zmęczenie to nic przyjemnego.

Każdy rodzaj działania, czy etapami, czy też radykalne odcięcie od starych przyzwyczajeń wymaga dobrej logistyki. Zamierzasz zacząć trenować w domu? Znajdź odpowiednie ćwiczenia, kup matę do gimnastyki, piłkę czy inne przyrządy. Chcesz zacząć przygodę z siłownią, fitness czy innymi zajęciami? Poszukać dobrego miejsca w okolicy, umów się na postkanie, zapoznaj z warunkami uczestnictwa. Zmianę diety skonsultuj z lekarzem i profesjonalnym dietetykiem, by nie wpłynęła negatywnie na Twój stan zdrowia. Chcesz mieć więcej czasu w nowym roku na swoje hobby czy spotkania z rodziną i przyjaciółmi? Zawczasu znajdź swoich wrogów, “pożeracze czasu” i spróbuj je wyeliminować czy ograniczyć do minimum.

Nie zaczynaj diety ciągle “od jutra”

Wrogiem noworocznych postanowień w zakresie dietetyki bywa słomiany zapał, a także ciągła predestynacja. Ciężko jest skutecznie zacząć się zdrowo odżywiać, jeżeli ciągle przekłada się rozpoczęcie diety na dzień następny. Warto przygotować się do nowego jadłospisu robiąc zdrowe zakupy i pozbywając się z domu jedzenia “śmieciowego”. Zainwestuj w zdrowe przekąski, podstawowe składniki diety, a także wartościowe napoje. Pamiętaj, że potknięcia zdarzają się każdemu, a zjedzenie niezdrowego posiłku to nie koniec świata. Co więcej, niektóre diety czy autorytety w dziedzinie zdrowego odżywiania uwzględniają w tygodniowym jadłospisie tak zwany cheat meal, czyli posiłek daleko odbiegający od standardowych zasad.

Zmiana sposobu odżywiania nie powinna być traktowana jako tymczasowy proces, po którym wrócisz do starych przyzwyczajeń. To najkrótsza droga do tak zwanego efektu jo-jo. Warto przeanalizować swoje nawyki żywieniowe, przez kilka dni prowadzić rzetelny dzienniczek żywieniowy. Dzięki temu możesz uświadomić sobie, w którym miejscu leży problem z Twoim sposobem odżywiania. Może być to także świetna baza do rozmowy z dietetykiem, dzięki której dowiesz się, co warto zmienić. Traktując nowo dietę w podejściu całościowym, pamiętaj, by uwzględniała ona Twoje preferencje, alergie, ulubione składniki i potrawy. Jeżeli sprawia Ci to problem, warto porozmawiać ze specjalistą od żywienia.

Aktywność fizyczna dla każdego

Zdrowy styl życia musi obejmować ćwiczenia fizyczne. Bez wysiłku fizycznego organizm człowieka nie jest w stanie na dłuższą metę prawidłowo funkcjonować. Oczywiście rodzaj aktywności powinien być indywidualnie dostosowany do człowieka. Trzeba uwzględnić kondycję, stan zdrowia, wiek, płeć, inne rodzaje codziennego wysiłku na przykład w pracy. Jeżeli wybrany rodzaj sportu chcesz uprawiać na zewnątrz, nie bez znaczenia będzie też pora roku, warunki pogodowe. Wspólne spacery czy biegi nie wymagają konkretnych warunków, ale już jazda na rowerze, nartach czy rolkach - owszem.

Dobrym podejściem do regularnego treningu jest zaplanowanie przynajmniej jego części w domowym zaciszu. Nawet bez specjalnego przygotowania i wyposażenia można wykonywać proste ćwiczenia rozciągające, aerobowe czy nawet siłowe. Ale również sprzęty sportowe do domowego użytku nie są drogie, a mogą sprawić, że trening będzie bardziej wszechstronny. Gumy rozporowe, ciężarki, piłki i maty, a także akcesoria fitness oraz sprzęt siłowy doskonale motywują do regularnego ruchu. Dobrym pomysłem może być korzystanie z usług personalnego trenera, albo też uczestnictwo w programach treningowych dostępnych online. W dobie ograniczeń związanych na przykład z pandemią rozwiązania takie sprawdzają się wyjątkowo dobrze.

Razem raźniej! Noworoczne postanowienia warto realizować z bliskimi

Obawiasz się, że Twoje ambitne plany na nowy rok spełzną na niczym już przy pierwszym większym potknięciu? Albo, że w ogóle nie zaczniesz ich realizować? Świetnie sprawdzającym się rozwiązaniem takich problemów jest wspólne działanie. Porozmawiaj z partnerem, rodzicem, przyjaciółmi o ich założeniach, być może uda się razem rozpocząć treningi, pracę nad sobą czy odżywianiem. Współzawodnictwo nawet czysto teoretyczne świetnie motywuje większość osób. Co więcej, wcale nie musi być to osoba mieszkająca w tym samym miejscu. Przy obecnych formach komunikacji na odległość w grę wchodzą nawet wspólne domowe treningi online czy gotowanie w trakcie wideokonferencji. Jeżeli nie masz z kim porozmawiać na temat planowanych zmian w życiu, możesz także skorzystać z licznych grup wsparcia online, które wielu osobom naprawdę pomogły zmienić swoje życie na lepsze.

Twój nowy sposób na życie - podsumowanie

Zmiany bywają trudne i bolesne, jednak to naturalny etap w życiu. Jeżeli nie czerpiesz pełni satysfakcji ze swojego dotychczasowego stylu życia, okres noworoczny to doskonały czas na odmianę. Odpowiednie podejście do tematu, dobre plany a później ich konsekwentna realizacja pozwalają osiągnąć sukces. Nowa dieta, lepsza organizacja własnego czasu, odpowiednia dawka wysiłku fizycznego pomaga zwykle także w dobrym radzeniu sobie z codziennymi sprawami.