W prawie każdym sklepie można już kupić suplementy diety, które wspomagają umysł i ciało. Jednak przez ich łatwą dostępność, można dojść do wniosku, że potrzebne są każdej osobie. Czy tak jest naprawdę? Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa i opiera się o wiele czynników. Warto wiedzieć, w jaki sposób znaleźć te najlepsze i co składa się na sam proces wyboru preparatu. A może wystarczy dieta?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są suplementy diety?
  • Kiedy trzeba brać dodatkowo suplementy?
  • Jak wybrać te najlepsze?
  • Warzywa i owoce czy tabletki – co jest zdrowsze?

Czym są suplementy diety?

Suplementy diety mają własną definicję. Wynika z niej, że jest to środek spożywczy, a nie lek, którego zadaniem jest uzupełnienie niedoborów w diecie. Ma zawierać skoncentrowane witaminy, minerały czy inne składniki wykazujące efekt odżywczy albo fizjologiczny. Według prawa suplement diety to produkt żywnościowy, a więc nie można go uznać za lek, choć w aptekach też można je kupić. A nawet lekarz może zalecić produkt, który jest suplementem diety.

Suplementy nadal jednak trzeba stosować z rozwagą, podobnie jak leki. Dlatego na ich opakowaniu podane są maksymalne zawartości składników oraz zalecane przez producenta dawkowanie. Aby bezpiecznie używać tych produktów, należy się do niej stosować. W ten sposób nie przekroczymy wartości dziennego spożycia i nie narazimy się na przykre konsekwencje.

Kiedy trzeba brać dodatkowo suplementy?

Mimo, że rynek suplementów nie jest tak ściśle regulowany, jak rynek leków, należy pamiętać, że nie są to tylko kolorowe cukierki czy smaczne żelki. Te produkty mają swój cel i jest nim uzupełnienie niedoborów minerałów i witamin, które naturalnie nasz organizm zużywa w ciągu dnia. Kiedy nie dostarczamy ich w odpowiednich ilościach z pożywienia, w organizmie pojawiają się niedobory. I to one są głównym wskazaniem do suplementacji dodatkowo, oprócz pożywienia, suplementów diety.

Bardzo ważny jest jednak sposób określenia poziomu witamin i minerałów. Nie ma innej metody niż badania laboratoryjne. A zatem, gdy mamy podejrzane objawy, które wskazują na niedobory, a nawet na nadwyżki, trzeba skonsultować się z lekarzem i wykonać badania laboratoryjne z próbki krwi, aby dokładnie i ilościowo określić poziom np. witaminy D3 we krwi. A później na podstawie wyniku określane jest, jaki poziom jest u osoby badanej i czy jest on prawidłowy albo odbiega od normy.

Większość osób jednak bierze suplementy, ponieważ chce dbać o ciało. Minerały i witaminy są nam bardzo potrzebne i nie ma w tym nic złego. Wiele osób ma możliwość określić, że czegoś im brakuje w organizmie. Choćby osoby pijące kawę czują rozdygotanie się nerwowe, które wskazuje na niedobór magnezu. W okresie od jesieni do wiosny warto suplementować witaminę D3, która odpowiada za naszą odporność, a w tych porach roku nasz organizm nie jest w stanie pozyskać jej ze słońca.

Obecny tryb życia sprzyja jednak niedoborom. Choćby sama dieta, oparta o wysoko przetworzoną żywność, fast foody, konserwowane produkty czy duża ilość chleba i mięsa, zamiast warzyw i owoców. Częściej wybieramy kolorowe i słodzone napoje, niż wodę czy soku wyciśnięty ze świeżych owoców. A to sprawia, że nie dostarczamy sobie pożytecznych składników.

Warto jednak pamiętać, że nawet suplementy diety powinny być zażywane pod kontrolą. Nie znając swoich niedoborów lub – co gorsza – nadwyżek, nie wiemy co uzupełnić, a czego jest za dużo. Multiwitaminy nie są złym wyborem, ale warto najpierw sprawdzić, jakie są realne potrzeby organizmu.

Jak wybrać te najlepsze?

Wybierać najlepsze suplementy, najpierw musimy skupić się na składniku lub ich kilku, które chcemy uzupełnić. Mając za mało magnezu, wybierzemy magnez lub multiwitaminę, która ma go w składzie dużo. Jeśli szukamy witaminy D, to wybierzemy przecież witaminę D3, albo D3 plus MK7. Można też znaleźć produkty celowe np. na piękne włosy, które w składzie mają mieszankę witamin i minerałów, które odżywiają skórę głowy i cebulki włosów, aby te rosły mocne. Dlatego szukając suplementów, najpierw skupiamy się na swoim celu, a później porównujemy ze sobą preparaty.

Bardzo istotne jest, co kupujemy. A więc źródło pochodzenia składników preparatu i ich forma. Przykładowo ekstrakty (wyciągi) są bardzo wartościowe, ponieważ jest to preparat otrzymywany przez wyodrębnienie z surowca danego składnika. Oznacza to, że w ekstrakcie będzie najwięcej składnika, na którym nam zależy. Szukając składników roślinnych do uzupełnienia diety, najlepiej więc szukać produktów z wyciągiem z danej rośliny.

Dobrze jest też wiedzieć, co wspomaga wchłanianie witamin i minerałów. Na przykład witaminy D i K rozpuszczają się w tłuszczach. A zatem kupując te witaminy, powinno nam zależeć, aby były one od razu podane z tłuszczem. Można więc kupić suplement diety z witaminami D i K, w którym bazą jest oliwa z oliwek. Biorąc go, mamy pewność, że witaminy się dobrze wchłoną, ponieważ już w preparacie jest baza, której potrzebują w dalszym procesie przyswajania w organizmie.

Oczywiście zawsze ważne jest dawkowanie. Najlepiej, jeśli zaleci je lekarz na podstawie niedoborów. Ale jeśli chcemy sami znaleźć odpowiedni specyfik, warto sprawdzić, jaką ma zawartość danej substancji oraz czy uzupełnia ona 100% dziennego zapotrzebowania statystycznej osoby dorosłej. W produktach wieloskładnikowych może być też tak, że tylko niektóre składniki osiągają poziom 100%, a inne 30%. W takim wypadku należy wybrać ten, w którym nam potrzebny składnik będzie miał najwyższy poziom.

Przy korzystaniu z suplementów ważna jest regularność, ale i rozwaga. Przede wszystkim trzeba zażywać je regularnie, aby uzyskać poprawę stanu zdrowia. Eksperci szacują, że dopiero po miesiącu można zaobserwować efekty, a u niektórych osób poziom witamin i minerałów, może się podnieść nawet po trzech miesiącach suplementacji. Dlatego nie należy wręcz oczekiwać efektów na jutro, przyjdą one z czasem. Rozwaga z kolei dotyczy dawek. Na każdym opakowaniu jest informacja, jaką dawkę należy przyjmować. Także lekarz może zalecić konkretne dawkowanie. Nigdy nie można go przekraczać, ponieważ skutkuje to awitaminozą, która niestety jest groźnym skutkiem ubocznym nadużywania witamin i minerałów. Jeśli zapomnimy wziąć suplementów, po prostu weźmy kolejną dawkę normalnie, zgodnie z dziennymi zaleceniami.

Warzywa i owoce czy tabletki – co jest zdrowsze?

Wielu ekspertów do spraw żywienia zaleca, aby jeść więcej owoców i warzyw. Niekoniecznie dlatego, że zawierają naturalne minerały i witaminy, ale też dlatego, że są zdrowsze od sztucznych słodyczy czy gotowych potraw do odgrzania w domu. Przede wszystkim po owoce sięgamy, gdy mamy ochotę na coś słodkiego. Choć zawierają one cukier, to jest to zwykle prosty, szybko rozkładający się cukier. Ponadto mają również wodę. A tego nie zawierają słodkie batoniki. Już choćby przez to można powiedzieć, że są zdrowymi słodkościami. Co z witaminami i minerałami?

Każdy owoc czy warzywo może zawierać inne witaminy i minerały, a przede wszystkim różne ilości podawane w skali 100 g produktu. Tak naprawdę wiele zależy też od konkretnej odmiany oraz stopnia dojrzałości produktu. Dlatego kupując np. jabłko, nie da się ocenić z precyzją, jaką dawkę witamin i minerałów zjemy.

Inaczej jest z suplementami diety. Tutaj producenci muszą podać szczegółowe informacje dla każdego produktu. Z tego powodu można określić konkretne dawkowanie i też trzymać się zalecanych wartości do spożycia. Nie trzeba zgadywać lub zjadać codziennie ogromnej ilości konkretnego owocu, aby uzyskać ten sam wynik.

Co zatem jest lepsze? Tak naprawdę podstawą dostarczania organizmowi odpowiednich wartości odżywczych powinna być zbilansowana dieta. Dlatego warto jeść warzywa i owoce, z których pozyskujemy te elementy naturalnie. Ale jeśli pojawią się niedobory, uzupełnić je konkretnym preparatem, który będzie miał odpowiednią dawkę, dopasowaną do naszych potrzeb.