Aktywność fizyczna powinna być stałą częścią naszego życia. Pozwala zachować dobrą kondycję, wspiera organizm w sprawnym funkcjonowaniu. Jednym z często stosowanych treningów określonej partii ciała są ćwiczenia mięśni brzucha. Ten obszar jest uważany za szczególnie ważny nie tylko z uwagi na wygląd zewnętrzny, ale również kluczowe narządy człowieka, które znajdują się w tej strefie. W treningu brzucha może być pomocnych wiele różnorodnych przyrządów. Wiele z nich z powodzeniem można wykorzystać w domu, by zintensyfikować działania oraz ich skuteczność, a także poprawić komfort. Sprawdź akcesoria, które mogą pomóc w osiągnięciu doskonałej sprawności i wyglądu mięśni brzucha:

  • Baza treningowa: strój, mata i obuwie
  • Gadżety dedykowane do treningu brzucha
  • Zainspiruj się siłownią - ławeczki i ciężarki
  • Ćwiczenia w stylu fitness - gumy, taśmy i piłki rehabilitacyjne
  • Elektronika wsparciem w działaniu

Baza treningowa: strój, mata i obuwie

Zanim przystąpi się do regularnych treningów, warto zadbać o podstawowe wyposażenie. Dużą część ćwiczeń na mięśnie brzucha stanowią te wykonywane na twardym płaskim podłożu w pozycji leżącej czy półleżącej, dlatego warto zadbać o odpowiednią matę do ćwiczeń. Będzie poprawiała komfort, zapobiegała ślizganiu się, a dodatkowo izolowała termicznie. W trakcie wykonywania ćwiczeń trzeba mieć ubraną odzież, która nie krępuje ruchów, a także nie powoduje przegrzania czy dyskomfortu. Można zaopatrzyć się w dedykowany zestaw treningowy, dostępne są także dresy z efektem sauny wzmacniające efekt redukujący masę ciała. Choć część ćwiczeń lepiej wykonywać na boso lub w skarpetkach, są i takie, które będą wymagały obuwia. Buty na trening podobnie jak odzież powinny być lekkie i nie krępować ruchów, a jednocześnie stanowić stabilną podstawę dla stopy. Podeszwa nie powinna się ślizgać, nie może też być zbyt gruba i mało elastyczna.

Gadżety dedykowane do treningu brzucha

Jeżeli chcemy skupić się na mięśniach brzucha w ćwiczeniach, można wybrać dedykowane przyrządy. Wśród często spotykanych i cieszących się popularnością można znaleźć:

  • Roller - kółko typu abb wheel pojedyncze albo podwójne, idealne do ćwiczeń na małej powierzchni,
  • Wałek, walec - do wykonywania ćwiczeń w pozycji leżącej, czasem również roller jest tak nazywany,
  • Hula-hop z obciążnikami dedykowane do intensywnego treningu brzucha, pozwala jednocześnie na ćwiczenia ogólnokondycyjne, koordynację,
  • Kołyska - przyrząd określany mianem crunch, składa się z podpórki na kark i ewentualnie część pleców oraz wygiętych uchwytów; wsparcie przy klasycznych “brzuszkach” zwłaszcza dla początkujących,
  • Ekspander - gumy lub taśmy z mocowaniem do stóp oraz rączką, uchwytem do ciągnięcia, pomagają wykonywać ćwiczenia jak w wioślarzu,

Inne dedykowane przyrządy zwykle są mniej popularne albo ich skuteczność nie została potwierdzona. Obok drobnych akcesoriów treningowych dostępne są także większe urządzenia, wykorzystywane zwykle na siłowniach, których jedną z funkcji jest wsparcie w ćwiczeniach na mięśnie brzucha.

Zainspiruj się siłownią - ławeczki i ciężarki

Urządzanie własnej domowej siłowni zwykle nie jest możliwe, jednak pewne jej elementy wykorzystywane podczas ćwiczeń na płaski brzuch może być strzałem w dziesiątkę. Regulowana ławka rzymska, czyli trenażer pozwalający na uzyskanie dogodnej pozycji przy brzuszkach jest bazą wielu ćwiczeń, a nie zajmuje zbyt wiele miejsca. UchwDo treningu dla osób bardziej zaawansowanych warto włączyć pewne formy dodatkowego obciążenia. Mogą być to hantle, kettlebell, piłki lekarskie czy obciążniki w taśmach na ręce i nogi. Jeżeli w domu możemy przeznaczyć określoną przestrzeń na stałe dla ćwiczeń, być może zakupu wioślarza czy montaż drabinki gimnastycznej albo drążka sprawdzi się w intensyfikacji aktywności fizycznej.

Ćwiczenia w stylu fitness - gumy, taśmy i piłki rehabilitacyjne

Mięśnie brzucha można wzmacniać podczas wielu ćwiczeń wykonywanych z akcesoriami do fitness. Guma oporowa o wybranym stopniu oporu to doskonałe rozwiązanie zwłaszcza dla osób, które nie dysponują zbyt wysokim budżetem ani miejscem, a chcą wprowadzić pewne urozmaicenie. W podobny sposób można wykorzystać elastyczne taśmy rehabilitacyjne. Doskonałym partnerem do ćwiczeń są także duże pompowane piłki gimnastyczne. Z ich pomocą można również wykonać rozgrzewkę czy ćwiczenia rozciągające, a wybrane piłki rehabilitacyjne mają dodatkowe wypustki pobudzające ciało poprzez masaż. Warto dobrać odpowiedni rozmiar piłki, by wszystkie ćwiczenia były wykonywane w optymalnej dla kręgosłupa pozycji.

Elektronika wsparciem w działaniu

Jak niemal w każdej dziedzinie aktywności fizycznej, również w ćwiczeniach brzucha duże wsparcie można uzyskać, wykorzystując elektroniczne gadżety. To nie tylko ogólnie stosowane opaski treningowe smartband, które monitorują aktywność fizyczną i pomagają w odpowiednim doborze tempa ćwiczeń czy ich częstotliwości. Na rynku dostępne są elektroniczne pasy stymulujące mięśnie, które mogą pełnić zarówno funkcje trenażera, jak i zapewniać relaksującą formę masażu. Niektóre wspomniane wcześniej gadżety mogą być także wyposażone w elektroniczne moduły, na przykład licznik powtórzeń, czasu treningu czy spalonych kalorii.

Dbanie o ładną sylwetkę i sprawne mięśnie brzucha wymaga niekiedy sporego poświęcenia. Warto sprawdzić, jakie akcesoria mogą ułatwić i uprzyjemnić wykonywanie ćwiczeń i sprawić, że trening będzie bardziej efektywny.