Trampoliny różnego typu stale zyskują na popularności. Przestały być jedynie elementem akrobatyki, pokazów w cyrku czy wakacyjną atrakcją w kurortach, do skakania w uprzęży albo w parkach trampolin. Coraz częściej rodzice dzieci, jak i dorosłe osoby decydują się na zakup trampolin do ogrodu, albo też jako element domowego wyposażenia do ćwiczeń fitness. Czy jednak tego typu akcesorium, którego rozmiary i możliwości mogą być bardzo zróżnicowane, jest dobrym pomysłem na miejsce zabaw dzieci? Jak sprawdza się w ogólnorozwojowym treningu? Czy skakanie na trampolinie jest bezpieczne? Dowiedz się tego, oraz wiele więcej w artykule:

  • Ogrodowa i domowa trampolina - co daje skakanie?
  • Kiedy trampolina dla dziecka będzie odpowiednia?
  • Trampolina - jak skakać w aktywnym treningu?
  • Dlaczego trampoliny są niebezpieczne? - opinie kontra rzeczywistość`
  • Podsumowanie: trampolina - czy warto?

Ogrodowa i domowa trampolina - co daje skakanie?

Niemal każda aktywność fizyczna wykonywana w odpowiedni sposób ma pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Skakanie oraz inne ćwiczenia na trampolinie wymagają dosyć intensywnego wysiłku. Wymuszają również koordynację ruchów, ćwiczą zmysł równowagi oraz niemal wszystkie partie mięśni, również te trudniejsze do uruchomienia - mięsnie głębokie. Skakanie może poprawiać krążenie, przepływ limfy w organizmie. Regularnie wykonywane ćwiczenia mogą poprawić wydolność organizmu, a co za tym idzie wpłynąć pozytywnie na przemianę materii czy pracę serca.

Szacuje się, że intensywny wszechstronny trening po właściwej rozgrzewce może pozwolić na spalenie nawet 800 - 1000  kilokalorii w ciągu godziny. Co więcej, okazuje się, że skanie na trampolinie może być mniej obciążające dla ścięgien i stawów niż bieganie. Elastyczny batut nie powoduje takiej kompresji, jak dynamiczne stąpanie po twardym gruncie, gdyż częściowo amortyzuje ucisk. Na trampolinie o dużej średnicy z odpowiednimi zabezpieczeniami krawędzi nawet ewentualny upadek będzie również w dużym stopniu zamortyzowany. Poza wszystkim skakanie na trampolinie daje również mnóstwo radości, nie tylko dzięki wytwarzanym pod wpływem aktywności fizycznej endorfinom, ale również z powodu formy zbliżonej do zabawy.

Kiedy trampolina dla dziecka będzie odpowiednia?

Aktywności na trampolinie kojarzą się w dzisiejszych czasach przede wszystkim z dobrą rozrywką dla dzieci. Faktycznie jest to doskonała forma ruchu dla zdrowych dzieci, o ile przebiega w bezpieczny sposób na odpowiednim sprzęcie. Mimo doskonałej z pozoru zabawy dla wielu osób jednocześnie, na trampolinie ze względów bezpieczeństwa powinno bawić się w tym samym czasie wyłącznie jedno dziecko. Podobnie jak do innych aktywności fizycznych również trampolina przeciwwskazania ma związane z różnego rodzaju schorzeniami, a także stopniem rozwoju dziecka. Dzieci dopiero po około trzecim roku życia mają dostatecznie wykształcony błędnik i zmysł równowagi, by móc w prawidłowy sposób korzystać z trampoliny. Z całą pewnością nie powinny korzystać z trampoliny maluchy przed pierwszym rokiem życia, w szczególności z innymi, starszymi użytkownikami. Przeciążenia działające na głowę i szyję podczas skoków w otoczeniu dziecka mogłyby uszkodzić delikatne części ciała malucha. Ćwiczenia na trampolinie mogą być nawet elementem rehabilitacji, jednak jej szczegóły muszą być ustalone ze specjalistą.

Bardzo ważne obok predyspozycji fizycznych samego dziecka jest dobranie odpowiedniego sprzętu. Trampolina dla dziecka w każdym wieku powinna mieć odpowiednie zabezpieczenia. Jej wymiary odgrywają mniejsze znaczenie, choć większa powierzchnia batutu jest większym polem do zabawy. Istotne jest natomiast wykonanie z dobrych jakościowo materiałów oraz właściwe złożenie trampoliny, a także jej okresowa kontrola. Konstrukcja urządzenia powinna uwzględniać miękką osłonę na sprężyny i inne twarde elementy, realizowaną najczęściej z użyciem pianki lub gąbki w odpowiednim zabezpieczeniu. Dla dzieci w trampolinach o większej średnicy, a co za tym idzie również wysokości kluczowe jest zastosowanie siatki zabezpieczającej przed wypadnięciem. Najlepsza jest siatka wewnętrzna, ochraniająca również przed nastąpieniem na sprężyny, choć siatka montowana równo z krawędzią trampoliny także spełnia swoje zadania.

Trampolina - jak skakać w aktywnym treningu?

Trening na trampolinie mający na celu utrzymanie dobrej kondycji fizycznej może być wbrew pozorom bardzo urozmaicony. Nawet niewielka trampolina do użytku domowego pozwala na wykonywanie aktywizujących wiele mięśni ćwiczeń. Ważne jest, aby nie usztywniać w trakcie skoków w sztuczny sposób kończyn, by nie narażać się na kontuzje. Nawet swobodne skakanie po powierzchni trampoliny na dwóch nogach w zróżnicowanym tempie daje dobre rezultaty. Włączenie do podskoków ruchu rąk, a także dodatkowych ruchów nóg pozwala na bardziej wszechstronny trening. Trampoliny o dużej powierzchni dają możliwość wykonywania bardziej zróżnicowanych ćwiczeń, w tym także podskoków w różnych pozycjach. Warto pamiętać o tym, by przed rozpoczęciem intensywnego treningu na trampolinie wykonać odpowiednią rozgrzewkę, połączoną również z ćwiczeniami rozciągającymi. Podobny zestaw ćwiczeń powinien być również wykonany w celu wyciszenia organizmu po intensywnej aktywności fizycznej.

Dlaczego trampoliny są niebezpieczne? - opinie kontra rzeczywistość

Wiele osób mimo popularności trampolin utrzymuje, że są one niebezpieczne. Takie opinie wynikają przede wszystkim z faktu, że niewłaściwie  użytkowany sprzęt, albo też urządzenia nieutrzymywane w należytym stanie mogą faktycznie stwarzać niebezpieczeństwo użytkowania. Jednak tak samo sprawa wygląda z niemal każdym urządzeniem służącym aktywnościom fizycznym. Jeżeli trampolina jest wykorzystywana zgodnie z przeznaczeniem, a osoba za nią odpowiedzialna utrzymuje ją w dobrym stanie, konserwując na bieżąco, urządzenie nie stwarza większych niż inne aktywności zagrożeń. Wbrew pozorom może być nawet lepszą formą ruchu na przykład dla osób z nadwagą niż bieganie, gdyż w mniejszym stopniu może obciążać stawy. Intensywny trening przyczynia się do dosyć szybkiego spalania kalorii, co może mieć przełożenie na dobrą redukcję nadmiaru kilogramów.

Podsumowanie: trampolina - czy warto?

Trampolina może być świetnym wyborem dla osób chcących urozmaicić domowy trening fitness czy zapewnić świetną, aktywną rozrywkę dla dzieci. Powinna być jednak dobrej jakości, wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia. Kluczowe we właściwym użytkowaniu trampolin jest postępowanie zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, dzięki czemu prawdopodobieństwo kontuzji czy wypadku jest zminimalizowane. Dlatego też zakup trampoliny jest dobrym pomysłem, warto jednak zadbać o staranny wybór i późniejsze właściwe użytkowanie tego sprzętu sportowego.