Wyczerpujący pod kątem fizycznym dzień w pracy, zbyt liczne domowe obowiązki w okresie przedświątecznym, a może intensywny trening sprawiają, że Twój organizm potrzebuje optymalnej regeneracji? Jeżeli o nią nie zadbasz, przemęczenie może spowodować osłabienie odporności, spadek sił i motywacji do działania. To także często niższa wydajność i postępujące, ciężkie zmęczenie prowadzące niejednokrotnie do problemów ze zdrowiem. Warto dbać o swój organizm, pomagając w jego naturalnej zdolności, jaką jest regeneracja. Sprawdź, w jaki sposób w zaciszu własnego domu możesz wpłynąć pozytywnie na proces regeneracji, bez konieczności wizyty w SPA, u masażysty czy wyjazdu na wczasy. Poznaj sprawdzone sposoby, aspekty, które warto wziąć pod uwagę, regenerując siły:

  • Zadbaj o optymalną ilość i jakość snu
  • Zrelaksuj swoje mięśnie i ścięgna - ćwiczenia relaksujące
  • Relaks, higiena i masaż - możesz to połączyć!
  • Podstawa regeneracji - właściwe odżywianie i nawadnianie
  • Podsumowanie - zdrowy aktywny styl życia na wyciągnięcie ręki

Zadbaj o optymalną ilość i jakość snu

Już od najmłodszych lat człowiek wie, że odpowiednia dawka snu w komfortowych warunkach potrafi skutecznie odnowić siły, zredukować lub zlikwidować zmęczenie, pozwolić na nowe spojrzenie na wyzwania czy problemy. Spanie to nie tylko fizyczny odpoczynek, ale też swoisty psychiczny “reset”. Dlatego też tak ważne jest, by sen miał optymalną długość oraz przebiegał w najlepszych możliwych warunkach. Zbyt krótkie, ale również zbyt długie spanie nie sprzyja dobremu wypoczynkowi. To nie tylko kwestia pory snu, która najlepiej, by była regularna, ale także fizycznych czynników. Łóżko, a przede wszystkim materac do spania powinien zapewniać optymalny komfort, mieć właściwe wymiary, twardość, parametry użytkowe. Dla osób intensywnie uprawiających sporty czy pracujących fizycznie dobrą regenerację mięśni redukującą napięcia mogą zapewnić materace z pianki wysokoelastycznej HR, czy też z warstwą pianki memory, termoelastycznej. Obok dobrze dobranego materaca nie bez znaczenia będzie właściwa temperatura i wilgotność panujące w sypialni, zaciemnienie w przypadku konieczności snu za dnia, czy też naturalna, komfortowa pościel zapewniająca odpowiednie warunki termiczne.

Zrelaksuj swoje mięśnie i ścięgna - ćwiczenia rozciągające

Idealnym sposobem na odprężenie zmęczonego ciała są… ćwiczenia! Oczywiście nie chodzi tu o intensywny trening fitness czy wizytę na siłowni, ale relaksujące ćwiczenia, najczęściej rozciągające. Może być to sesja jogi na specjalnej macie czy spokojnego tańca w rytm relaksującej muzyki, albo też ulubiony zestaw ćwiczeń wykonywanych na macie. Niezastąpione gadżety chętnie wykorzystywane w ćwiczeniach mających zrelaksować to piłka rehabilitacyjna czy sensomotoryczna, które pozwalają na wyjątkowe odprężenie. Warto też spróbować maty do akupresury, na której można wykonywać prosty trening. Wiele osób lubi również w ramach relaksu spacery, rekreacyjną jazdę na rowerze czy jogging, które można uprawiać także w domowym zaciszu. Wystarczy zaopatrzyć się w rower stacjonarny, eliptyczny albo bieżnię, by aktywności kojarzone zwykle z wyjściem na zewnątrz były w zasięgu ręki nawet w przypadku przymusowego zamknięcia w czterech ścianach.

Relaks, higiena i masaż - możesz to połączyć!

Długotrwały wysiłek fizyczny łączy się najczęściej nie tylko ze zmęczeniem, ale również koniecznością odświeżenia. Relaksująca kąpiel albo prysznic to doskonały sposób na szybkie odświeżenie i regenerację. Tylko kilka kroków dzieli Cię od tego, by zwykły szybki prysznic albo kąpiel zamienić w wyjątkowe doznanie jak w prawdziwym SPA. Użyj ulubionych, aromatycznych kosmetyków lub odprężających olejków zapachowych. Pobudź mikrokrążenie wybierając specjalne rękawice lub inne akcesoria do mycia i jednoczesnego masażu. Dodatkowo, podczas aplikacji na ciało kosmetyków nawilżających, na przykład balsamu po kąpieli możesz użyć dedykowanych akcesoriów do automasażu - małych, twardych piłek, wałka czy double, dzięki którym pobudzisz mięśnie głębokie do regeneracji. Wszystkie te czynności możesz połączyć, wykonując we własnej łazience małe domowe SPA. Nie potrzeba na to ani dużej ilości czasu, ani też specjalnych kosmetyków czy urządzeń, a takie zabiegi mogą pomóc w kompleksowym relaksie i być dobrym wstępem do regenerującego snu. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by relaksacyjny masaż zmęczonych partii ciała wykonała bliska Ci osoba, gdyż zwykle wykorzystując automasaż jego możliwości są nieco bardziej ograniczone.

Podstawa regeneracji - właściwe odżywianie i nawadnianie

Regeneracja organizmu po długotrwałym czy wyjątkowo ciężkim wysiłku fizycznym powinna być wieloaspektowa. Jej bazą jest zdrowe odżywianie o odpowiedniej kaloryczności i zawartości składników odżywczych, a także nawodnienie organizmu. Zawodowi sportowcy, zwłaszcza Ci uprawiający dyscypliny wyczynowe doskonale zdają sobie sprawę z kluczowej roli posiłków regeneracyjnych. Oczywiście dla osoby zmęczonej, niemającej ścisłej diety sportowej odżywienie organizmu może mieć charakter ulubionego, zdrowego posiłku z dawką dobrych złożonych węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów. Czasem dobrym uzupełnieniem jest ulubiona ciepła herbata czy kakao, połączone z relaksem przed kominkiem z ciekawą książką czy porcją informacji ze świata odczytaną na telefonie. Ważne jest również, by nie tylko po intensywnym treningu czy fizycznej pracy, ale również w ich trakcie pamiętać o piciu płynów. Nawadnianie organizmu jest szczególnie ważne, gdy intensywny wysiłek jest długotrwały, powoduje silne pocenie lub odbywa się w podwyższonej temperaturze otoczenia. Wtedy bowiem organizm ma tendencję do utarty płynów, a uzupełniać je należy odpowiednimi elektrolitami, by nie zaburzyć ich gospodarki w ciele.

Podsumowanie - zdrowy aktywny styl życia na wyciągnięcie ręki

Regularny wysiłek fizyczny połączony z kompleksową, wieloaspektową regeneracją to tak naprawdę idealny przepis na zdrowy, aktywny styl życia. Wbrew pozorom jest on dostępny nie tylko dla sportowców czy wielbicieli aktywności fizycznych, ale również dla osób wprowadzających rutynowy trening do codzienności, czy też tych, których praca ma charakter fizyczny. Jeżeli będziesz dbać o przysłowiowe ruszenie się z kanapy na co dzień, właściwe odżywianie, sen i inne wymiary regeneracji, masz szansę pozytywnie wpłynąć na swoje samopoczucie i zdrowie.