Aktywność fizyczna jest ważnym elementem zdrowego stylu życia. Wybór różnych ćwiczeń czy sportów jest obecnie ogromny, dlatego znalezienie czegoś, co w pełni Ci odpowiada, nie powinno być trudne. Warto też mieć w zanadrzu nawet niewielkie akcesoria treningowe, które pozwolą na intensywny, a zarazem szybki trening w niemal każdym miejscu. Do takich akcesoriów należą z pewnością skakanki do ćwiczeń. Doceniane przez wielu zawodowych sportowców, na przykład bokserów niewielkie akcesorium treningowe mieści się w kieszeni. Trening z jej użyciem potrafi poprawić koordynację, skoczność czy wytrzymałość. Może być elementem ćwiczeń fitness czy Cross Fitu. Sprawdź:

  • Skakanki do treningu - rodzaje dostępnych rozwiązań
  • Lekka czy ciężka skakanka treningowa?
  • Skakanka do ćwiczeń z licznikiem i smart skakanki
  • Jaka skakanka do ćwiczeń sprawdzi się najlepiej?

Skakanki do treningu - rodzaje dostępnych rozwiązań

Wielu osobom skakanki do ćwiczeń nierozerwalnie kojarzą się z dzieciństwem, gdzie z użyciem sznurka i dwóch rączek bądź skakanki z tworzywa sztucznego wymyślało się różnorodne zabawy ruchowe. Jednak skakanki treningowe to bardziej wytrzymałe, zaawansowane przyrządy, które pozwalają na wszechstronny trening. Z pozoru łączy je bardzo dużo z dziecięcą zabawką, jednak dają o wiele więcej możliwości. Obecnie w ofercie sklepów można znaleźć skakanki wykonane z różnych materiałów - zarówno rączki, jak i sama linka. Mogą być to:

  • Skakanki ze sznurka, z rączkami z tworzywa, drewna lub drewna z elementami metalu, stosunkowo wolne, polecane dla osób początkujących,
  • Skakanki z tworzywa sztucznego, lekkie, szybsze od sznurkowych, zwykle mniej trwałe,
  • Skakanki z rzemienia, rączki z różnych materiałów - polecane dla osób zaawansowanych i profesjonalistów, cięższe i bardziej wszechstronne,
  • Metalowe skakanki dla profesjonalistów, pozwalają na najbardziej efektywny trening,
  • Skakanki z dodatkowym obciążeniem.

Zasadniczo różne skakanki służą do wybranego rodzaju treningu, mogą też być wykorzystywane rekreacyjnie. Różnią się również sposobem montażu linki, wybrane modele są wyposażone w specjalne łożyska. Skakanki dostępne są w wybranej długości lub z możliwością jej regulacji.

Lekka czy ciężka skakanka treningowa?

Skakanka do dynamicznego treningu nie może być lekka, gdyż ogranicza to możliwości ćwiczeń. Zbyt lekka linka wolniej się porusza, jest też bardziej podatna na warunki atmosferyczne przy ćwiczeniach na zewnątrz. Na całkowitą wagę skakanki wpływa nie tylko rodzaj linki oraz uchwytów, ale również ewentualne dodatkowe obciążniki. Jeżeli masz doświadczenie w skakaniu na skakance oraz wykonywaniu z nią innych ćwiczeń, możesz rozważyć zakup skakanki stalowej. Skakanka z obciążeniem zwiększa trudność treningu. Pomaga jednak osiągnąć szybsze efekty, przy regularnym treningu skuteczniej wzmacnia mięśnie.

Skakanka do ćwiczeń z licznikiem i smart skakanki

Wśród skakanek treningowych nie brakuje również modeli wyposażonych w dodatkowe funkcjonalności. Ponieważ wiele elementów treningowych wymaga wykonania określonej ilości powtórzeń, na rynku dostępne są od lat skakanki z licznikiem mechanicznym lub elektronicznym. W dobie rozwiązań smart pojawiły się także skakanki tego typu. Skakanka smart nie tylko zlicza ilość skoków czy spalonych kalorii, czas treningu, ale także umożliwia komunikację ze smartfonem  czy nawet odtwarzanie muzyki we wbudowanych głośnikach. Do ciekawych rozwiązań należą również tak zwane skakanki bezprzewodowe, w których zamiast jednej linki zamocowane są jedynie krótkie jej fragmenty przy rączkach wraz z niewielkimi obciążnikami, a skoki zliczane są elektronicznie.

Jaka skakanka do ćwiczeń sprawdzi się najlepiej?

Jeżeli masz chęć do ćwiczeń na skakance, ale dopiero zaczynasz, lepiej nie inwestuj w najdroższe modele dla profesjonalistów. Możesz szybko się zniechęcić. Lepiej wybrać przyrząd dobrej jakości, ale przeznaczony dla początkujących. Ważne jest jednak przede wszystkim, aby skakanka miała dopasowaną do wzrostu długość. Sprawdza się ją zwykle stając oboma stopami na skakance i bez naciągania prowadząc w górę wzdłuż ciała. Jeżeli rączki sięgają do pach, to długość jest optymalna. W innym przypadku skakankę należy dopasować. Do rekreacyjnych ćwiczeń czy treningu może wystarczyć dobra skakanka z tworzywa czy rzemienia, do zabaw nawet ta ze sznurka. Zaawansowane treningi czy dynamiczne ćwiczenia będą najskuteczniejsze ze skakanką z metalu.

Wybór dobrej skakanki do ćwiczeń może przysporzyć kłopotów przy szerokiej ofercie rynkowej. Jednak wystarczy określić swoje wymagania i dopasować skakankę do wzrostu i preferencji, by aktywność fizyczna z nią związana była w pełni satysfakcjonująca.