Jedzenie jest jedną z tych czynności, które jest niezbędne, by żyć. Dostarczanie w sposób regularny koniecznych substancji odżywczych sprawia, że organizm ma odpowiedni poziom energii do funkcjonowania. Zdrowa, urozmaicona dieta z założenia powinna dostarczać wszystkich składników odżywczych, jakie są wymagane. Ich poziom określa ustalona przez naukowców i dietetyków tabela RWS, Referencyjnych Wartości Spożycia dla przeciętnego człowieka. Jednak każdy organizm jest nieco inny, podobnie jak jego wymagania, które w pewnych okresach życia mogą się znacząco zmienić. Ponadto RWS nie obejmuje wielu składników, o których wiadomo, że wspierają zdrowy styl życia. Dlatego wiele osób sięga po suplementy diety, które mają wspomóc organizm w działaniu. Czy są one konieczne? Przeczytaj więcej:

  • Zbilansowana dieta personalna to wyzwanie nawet dla dietetyka
  • Superfoods i inne wyjątkowe składniki diety
  • Suplementy i witaminy wsparciem w szczególnych okresach
  • Zdrowe nawyki kluczem do dietetycznego sukcesu
  • Suplementacja wsparciem w codziennym odżywianiu - podsumowanie

Zbilansowana dieta personalna to wyzwanie nawet dla dietetyka

Codzienne napoje i produkty spożywcze, jakie przyjmujesz, można określić mianem diety. Zbilansowana dieta ma za zadanie dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich zalecane spożycie można znaleźć w tabeli RWS, która pokazuje również poziom pokrycia zapotrzebowania przez określony produkt. Dieta personalna jest natomiast dostosowana do indywidualnych wymagań, w tym również stanu zdrowia, alergii, ulubionych składników. Skomponowanie diety, która nie tylko będzie uwzględniała wszystkie wymagania określonej osoby, ale również regularnie dostarczała komplet niezbędnych składników odżywczych, jest skomplikowanym zadaniem.

Jadłospisy nie mogą być monotonne, powinny zawierać urozmaicenia. Zwykle dostosowane są również do aktualnej pory roku, dostępności produktów w sklepie czy nawet budżetu. W pełni precyzyjne określenie wymagań nie jest praktycznie możliwe, zwykle bazuje na pewnych uśrednieniach, uogólnieniach. Dlatego specjaliści często dla uzupełnienia ewentualnych niedoborów, w szczególności w diecie redukcyjnej zalecają stosowanie suplementów diety. Warto jednak zaznaczyć, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej, zdrowej diety. Dobrym rozwiązaniem są także wyjątkowe produkty, które cechują się ponadprzeciętną zawartością potrzebnych składników odżywczych, na przykład witamin, minerałów, niezbędnych kwasów tłuszczowych czy antyoksydantów.

Superfoods i inne wyjątkowe składniki diety

Niemal każda osoba interesująca się tematyką dietetyki czy zdrowego odżywiania słyszała zapewne o tak zwanych produktach superfood, superżywność. Tym mianem określane są naturalne składniki, nieprzetworzone, często z upraw BIO, które mają wyjątkowo korzystny wpływ na organizm. To bogate w witaminy i antyoksydanty owoce goji, pełna białka, witamin i magnezu spirulina czy nasiona chia z kwasami omega-3, wapniem, błonnikiem i antyoksydantami. Ale do tej samej kategorii można zaliczyć produkty znane z polskich stołów. To pestki dyni, jarmuż, żurawina czy siemię lniane i miód.

Włączając produkty tego typu, często mało popularne do codziennych posiłków można w znaczący sposób wzbogacić dietę. Co więcej, ich odkrywanie, łączenie różnych smaków będzie ciekawym urozmaiceniem, potrzebnym często w ścisłych dietach, na przykład o mocno ograniczonej kaloryczności. Osoby nieprzepadające za smakiem wybranych wartościowych produktów mogą stosować suplementy diety, które zawierają cenne wyciągi czy sproszkowaną postać określonych składników. Do wyjątkowych składników diety można zaliczyć również wiele rodzajów naturalnych bakalii, jadalnych pestek czy orzechów. Jak każdy produkt spożywczy, również te można przyjmować w określonych ilościach, bo ich nadmiar może zaszkodzić.

Suplementy i witaminy wsparciem w szczególnych okresach

Zasadniczo zdrowa dieta w normalnych sytuacjach powinna wystarczać, a zażywanie suplementów czy witamin nie być konieczne. Jednak bardzo często przychodzą momenty, w których przyjmowanie witamin czy suplementów jest dobrą praktyką, pomagającą zapobiec niepożądanym sytuacjom. Do najbardziej typowych w polskich warunkach należy okres jesienno-zimowy, kiedy organizm ma ograniczone możliwości ekspozycji na słońce, a dieta może stać się uboższa z uwagi na gorszą dostępność czy wyższe ceny w pełni świeżych warzyw i owoców. To skutkuje zwykle niedoborami witaminy D, która nie może być syntetyzowana w odpowiedniej ilości w organizmie, ani też nie jest dostarczana z dietą. Suplementacja staje się nieodzowna.

Suplementy diety sprawdzają się także przy okazji wspomnianych już restrykcyjnych diet. W zależności od typu pomagają redukować ryzyko niedoborów, wspierają w działaniu diety czy jej właściwościach leczniczych. Specjalistyczne suplementy diety bywają dobrym wsparciem w trakcie intensywnych treningów czy zawodów sportowych. Kobiety w ciąży i karmiące piersią często stosują dedykowane dla nich suplementy pomagające dostarczyć niezbędne składniki odżywcze, aby organizm mógł zaspokoić zwiększone potrzeby. Niektóre suplementy zalecane są również w przypadku określonych schorzeń czy problemów zdrowotnych. Przykłady można mnożyć, warto jednak przy wyborze produktów tego typu zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty, a także zwrócić szczególną uwagę na skład, działanie i ewentualne efekty uboczne stosowania suplementów.

Zdrowe nawyki kluczem do dietetycznego sukcesu

Czy wybór zdrowych składników diety i jej właściwe komponowanie może wystarczyć, aby nie było konieczności przyjmowania innych produktów w postaci suplementów? Wszystko zależy od indywidualnej sytuacji, stanu zdrowia oraz wielu złożonych czynników. Zdrowa dieta podobnie jak podawane na opakowaniach żywności RWS to ogólne określenie, dla przeciętnego organizmu, które należy dostosować do konkretnego przypadku. Z całą pewnością zdrowe dietetyczne nawyki są niezbędne do utrzymania organizmu w dobrej kondycji przez wiele lat, ale muszą uwzględniać indywidualne cechy, styl życia, życiową sytuację.

W razie niewłaściwej diety czy powstających niedoborów ciało potrafi wysyłać pewne sygnały wskazujące na problemy z odżywianiem. Warto “wsłuchać się” w niepokojące symptomy i w razie konieczności poradzić lekarza, wykonać podstawowe badania. Eliminacja niezdrowych przyzwyczajeń pomaga poprawić samopoczucie, często powoduje wzrost sił witalnych. Nie każdy może zdawać sobie sprawę z tego, co można zaliczyć do zdrowych, a co do niezdrowych nawyków żywieniowych. Dlatego zakup fachowej literatury czy po prostu konsultacja z dobrym dietetykiem jest doskonałym pomysłem na uporządkowanie kwestii żywieniowych.

Suplementacja wsparciem w codziennym odżywianiu - podsumowanie

Suplementy diety różnego rodzaju mogą być nieocenionym wsparciem w codziennym odżywianiu, w szczególności w specjalnych dietach czy szczególnych okresach życia. Warto jednak starać się dbać o swoją dietę i mieć świadomość tego, co się je i jak te produkty wpływają na organizm. Wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych pomaga w lepszym funkcjonowaniu, ograniczaniu ryzyka występowania niektórych chorób czy po prostu dobrym samopoczuciu. Dlatego zdrowa dieta nie wyklucza korzystania z suplementów, ale też w wielu przypadkach nie wymaga ich stosowania.