Dbanie o własne zdrowie powinno być jednym z podstawowych wyzwań stawianych codzienności. Niestety w natłoku różnych spraw często zapominamy o zdrowych nawykach, kierując się szybszymi i mniej korzystnymi dla zdrowia alternatywami. Oczywiście na krótką metę może się to sprawdzać, jednak zwykle po pewnym czasie odczujemy przykre konsekwencje niedostatecznego dbania o zdrowie. Co więcej, jeżeli wychowujemy dzieci, one również mogą przejąć złe nawyki, a wyparcie ich będzie prawdziwym wyzwaniem. Dlatego warto zacząć dbać o zdrowie i dobrą kondycję od razu, nie odkładając tych spraw na później. Oto kilka rad, które mogą pomóc Ci w uporaniu się z niezdrowym stylem życia:

  • Zlokalizuj przeciwnika - które nawyki warto wyeliminować z codzienności?
  • Zdrowa dieta Twoim sposobem na życie
  • Sport to zdrowie! Zmień swoje podejście do ruchu
  • Współczesny detox nie tylko od typowych używek
  • Kiedy wspólne działanie może być kluczem do sukcesu

Zlokalizuj przeciwnika - które nawyki warto wyeliminować z codzienności?

Życie we współczesnym świecie nie należy do najprostszych. Tryb pracy zwykle wymusza zabieganie, a postęp technologiczny sprawia, że dążymy do optymalizacji w niemal każdej dziedzinie. Czasem w tym pośpiechu zapominamy o sobie, bezpośrednich kontaktach z najbliższymi i z naturą. Warto spróbować wykorzystać możliwości, jakie daje nam otoczenie i wprowadzić zmiany w życiu, póki jeszcze jest na to czas. Zadbajmy o zdrowe odżywianie, bazujące na produktach naturalnych, nisko przetworzonych. Ciężka dieta z dużą ilością cukru, tłuszczów trans i wysokokalorycznych produktów potrafi szybko zrujnować zdrowie. Ważna jest także codzienna dawka ruchu, w szczególności w przypadku siedzącej pracy czy stawiania na nadmierną wygodę. Różnego rodzaju uzależnienia, nie tylko od alkoholu czy innych używek, ale także kawy, telefonu czy telewizji to także problem wielu z nas, często nawet nie do końca uświadomiony. Bardzo brzemiennym w skutki nawykiem jest także niedostateczna ilość snu, odpowiedniego relaksu.

Zdrowa dieta Twoim sposobem na życie

Dieta jako sposób codziennego odżywiania powinna być dobrze zbilansowana i zawierać wszystkie niezbędne do funkcjonowania składniki odżywcze. Ciężko jest to osiągnąć, jeżeli bazą dla diety są gotowe dania czy przetworzone produkty, którym często brakuje błonnika, cennych witamin i tłuszczów. Warto powoli zmieniać pewne przyzwyczajenia, by odpowiednio zmodyfikować sposób odżywiania. Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać oraz które potrawy najlepiej całkowicie wyeliminować z diety, a które zmodyfikować, możesz zasięgnąć porady dietetyka. Sprawdź również, czy w ciągu dnia dostatecznie nawadniasz swój organizm. Wbrew pozorom to problem wielu osób, że wypijają zbyt mało płynów. Warto tu wziąć pod uwagę, że napoje takie jak kawa czy mocna herbata albo “energetyki” odwadniają. Wprowadzenie zdrowego nawyku picia wody mineralnej lub soków warzywnych pozwoli Ci lepiej zadbać o siebie.

Sport to zdrowie! Zmień swoje podejście do ruchu

Nie każdy musi być wielbicielem aktywności fizycznej rozumianej jako sport. Jednak codzienna dawka ruchu jest konieczna do utrzymania organizmu w dobrym stanie. Może mieć wpływ na krążenie, przemianę materii, samopoczucie. Ruch powoduje wydzielanie się endorfin, hormonu szczęścia. Dlatego nawet jeżeli nie lubisz fitness czy siłowni albo gier zespołowych, znajdź taką rekreacyjno-sportową strefę, która przyniesie Ci satysfakcję. Być może polubisz relaksujące ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej, które potrafią naprawdę odprężyć? A może wykorzystasz ją również w pracy, do tak zwanego aktywnego siedzenia? Dobry pomysł to także gimnastyka w domu na macie, długie spacery, jazda na rowerze albo basen. Rób to, co sprawia Ci przyjemność, a jednocześnie pozytywnie wpływa na kondycję. Jeżeli masz problem z ruszeniem się z miejsca, warto zaprosić do aktywności znajomych lub spróbować ich ulubionych sportów, być może staną się waszą wspólną pasją?

Współczesny detox nie tylko od typowych używek

Zyskujący na popularności detox dotyczy często niezdrowej diety czy używek w rodzaju papierosów i alkoholu. To sposób na odtrucie organizmu, czas na jego samooczyszczenie. Dla osób nie potrafiących na stałe zrezygnować z niektórych przyzwyczajeń tego typu działania mogą być dobrym początkiem. Jednak detoksykacja może być również rozumiana w pewnej przenośni, gdyż wiele osób nawet nieświadomie jest uzależniona od nowych technologii - internetu, telefonu czy telewizji. Kilkudniowe odpoczęcie od współczesnych uzależnień może pozwolić na zmianę spojrzenia na życie i jego reorganizację, lepsze wykorzystanie możliwości. Okazuje się bowiem, że telefon, komputer czy TV wykorzystywane w celach rozrywkowych potrafią sprawić, że mamy wrażenie ciągłego braku czasu na wszystko. Bez nich nagle świat okazuje się ciekawszy i pełen innych możliwości.

Kiedy wspólne działanie może być kluczem do sukcesu

Bez wątpienia w próbach walki z negatywnymi przyzwyczajeniami praca zespołowa, czy też pewna doza rywalizacji ma duże znaczenie. Jeżeli z bliską osobą zaplanujecie wprowadzić zmiany w codzienności, możecie się wzajemnie motywować, a także sprawdzać. Wiadomo, że taki proces, aby był skuteczny, może trwać sporo czasu i jest narażony na potknięcia. Popełnianie błędów jest ludzką rzeczą, jednak kiedy motywuje nas druga osoba łatwiej się podnieść. Przyjemniej również świętuje się sukcesy razem. Choć metoda małych kroków w wielu wypadkach wydaje się być najodpowiedniejszą, czasem lepiej sprawdzają się radykalne zmiany i decyzje. To, co sprawdzi się w konkretnym przypadku, zależy od indywidualnych uwarunkowań oraz chęci zmian.

Zmiana negatywnych dla zdrowia przyzwyczajeń nie jest prosta, zwłaszcza gdy pielęgnowane są one latami. Warto jednak spróbować zawalczyć o lepszą jakość życia, to zawsze procentuje w przyszłości.